Løn

Sælgere tjener markant mere end kol­le­ger­ne i marketing

Du skal se dig godt for, når du forhandler løn i salg og marketing, viser nye løntal. Se lønnen for de mest almindelige titler og beregn selv din markedsværdi.



Til hverdag sidder de ansigt til ansigt på kontoret og i kantinen. Men når lønningsdagen rammer ved månedens udgang, er de vidt forskelligt stillet – kollegerne i salg og marketing.

Business Danmarks nye lønstatistik vidner om store lønforskelle imellem og indenfor de to fag. Mens en marketingkonsulent typisk tjener 41.000 kr. om måneden, ligger en salgskonsulent på 45.000 kr. Og mens marketingchefen får 55.000 kr. om måneden, tjener salgschefen 64.000 kr.

Salg er med andre ord lønførende og ligger i snit 10.000 kr. over marketing, forklarer Hanne Hjordt, ansvarlig for Business Danmarks lønrådgivning.

Det er der rigtig mange grunde til. En af de vigtigste er, at mange i salg er ældre og ofte har højere anciennitet og lederansvar end kollegerne i marketing, hvor der er en større andel af nyuddannede generalister, siger hun.

Og så er præstationsløn som bonus og provision mere udbredt i salgsstillinger. Marketing er ofte mindre målbart i kroner og ører end salg, og det har betydning, når man ved lønforhandlingen skal dokumentere, værdien man tilfører virksomheden. Så sørg for at fokusere på det, der kan aflæses direkte på bundlinjen, for eksempel leadgenerering og den gode score på Trustpilots betydning for lav churn.



Generalister og specialister

Hanne Hjordt peger også på at fagene gennem årene har udviklet sig forskelligt. I marketing er der en stor andel marketinguddannede generalister, og en stigende andel ombejlede og bedre lønnede digitale specialister. Salg derimod er kendetegnet ved at beskæftige folk fra andre fag, for eksempel ingeniører, sygeplejersker og håndværkere, med et indgående kendskab til produkter og branche.

I marketing er lønspredningen kun 10.000 om måneden fra koordinator over konsulent til manager. Derimod er lønspændet for en salgskoordinator over en konsulent og account manager til en key account manager 23.000 kr., så her stiger man i løn i takt med at kundeansvaret, kompetencerne og resultaterne vokser, siger hun.

Endelig fremhæver hun sælgernes store erfaring med prisforhandling og evne til at fremhæve deres produkters fordele. Det kommer dem til gavn når de selv er produktet, som skal sælges ind til chefen.

Husk at lægge 2023 lønstigningen oveni

Husk, at løntallene nedenfor viser 2022-niveauet. Du skal derfor selv lægge din opnåede eller forventede 2023-lønstigning oveni resultatet. Sidste år steg inflationen 7,7%, men skeler man til de indgåede overenskomster, så vil flertallet snarere opleve en lønstigning på mellem 3-5% hvert år i 2023 og 2024.

Tallene nedenfor er gennemsnitstal. Du får et langt mere præcist billede ved at bruge Business Danmarks lønberegner, hvor du kan tage højde for branche, lederansvar, aflønningsform, uddannelse og hvor i landet du bor.

Marketingstillinger 2022
Marketingchef 55.068 kr./md.
Digital Marketing Manager 42.455 kr./md.
Marketingkonsulent 41.016 kr./md.
E-commerce Manager 38.589 kr./md.
Digital Marketing Konsulent 35.595 kr./md.
E-commerce Konsulent 33.843 kr./md.
SOME Konsulent/Manager 33.522 kr./md.
Marketingkoordinator 32.894 kr./md.
Salgsstillinger 2022
Salgsdirektør 82.965 kr./md.
Salgschef 64.159 kr./md.
Key account manager 59.405 kr./md.
Area sales manager 55.734 kr./md.
Account manager 51.274 kr./md.
Salgskonsulent 45.107 kr./md.
Intern sælger 36.002 kr./md.
Salgsassistent                        30.169 kr./md.

Kilde: Business Danmarks lønstatistik 2022

Michael Krag-Svendsen – LinkedIn