Research

Brug tid og energi på at søge informationer om virksomheden, så du lærer den bedre at kende. Du kan f.eks. hente informationer på virksomhedens hjemmeside, surfe på internettet eller søge i artikelbaser. Formålet er at få ny viden, som du kan bruge i din ansøgning eller til jobsamtalen.

Du kan f.eks. søge oplysninger om:

  • Virksomhedens værdier
  • Branche og produkter
  • Karriere- og udviklingsmuligheder
  • Ledelsesform og virksomhedskultur
  • Økonomiske og tekniske forhold
  • Virksomhedens vision, strategi og mål

Har virksomheden opgivet en kontaktperson, kan du vælge at ringe til virksomheden og stille spørgsmål om forhold, du ikke kan læse i jobannoncen, på virksomhedens hjemmeside eller finde på anden måde.

Det kræver forberedelse, hvis du vælger at ringe til virksomheden. Det er en myte at tro, at du kommer foran på point, hvis du ringer på forhånd. Det kommer helt an på, hvilket indtryk du efterlader. Telefonsamtalen er din første kontakt med arbejdspladsen og med din måske kommende chef. Du skal derfor være velforberedt, når du ringer op.

Inden du ringer op, bør du overveje:

  • Hvad vil du gerne opnå med telefonsamtalen?
  • Er det relevant at ringe og forstyrre?
  • Hvad savner du svar på?
  • Hvilke uddybende spørgsmål vil du stille?
  • Hvordan vil du indlede telefonsamtalen? Forbered din indgangsreplik!
  • Hvordan gør du et godt indtryk hos arbejdsgiveren?
  • Hvordan vil du præsentere dig selv?