Jobsøgning som lederØvrige

Undgå fejl på sociale medier som jobsøger

Facebook-billeder, dating-profiler, blogs og indlæg på internetsider. Det er bare eksempler på noget af det, arbejdsgiver kigger nærmere på, når de vil vide mere om en ansøger. Og du kan godt regne med, at de sociale medier kommer til at spille en rolle i jobsøgningen.



Som jobsøger er det vigtigt, at du bruger de sociale medier rigtigt – og hele tiden overvejer, om det billede du er i færd med at lægge op, er noget, der vil trække dig op eller ned i værdi, set fra arbejdsgivers synspunkt.

Om du søger job inden for HR, som leder, rengøringsjob eller studiejob er det vigtigt, at du markedsfører dig selv og holder dig til overfor virksomheder på Twitter og LinkedIn.

Udnyt de sociale medier optimalt

I Danmark er Facebook og LinkedIn stadig de mest udbredte og populære sociale medier. De bruges hver især til forskellige formål, men er alle blevet en fast del af mediebrugernes liv og hverdag.

Det har jobmarkedet og arbejdsgiver opdaget.

Er profilbilledet fra den seneste tur i byen med en øl i hånden, er det en god idé at overveje, om det er det førstehåndsindtryk, du vil give en arbejdsgiver. Læs derfor virksomhedernes jobannoncer grundigt og søg de job, der passer til den person, du giver udtryk for at være.

Faux pas og skjulte faldgruber

De sociale mediers faldgruber er forskellige alt efter, hvilket medie der bruges – og ændrer sig også hele tiden. På LinkedIn, der er designet til at facilitere professionelle netværk og vægter brugernes professionelle profiler højt, er det f.eks. essentielt, at du har udfyldt din profil rigtigt, detaljeret og omhyggeligt.

Her kigger personaleledere på profiler, når de skal rekruttere, og det handler derfor både om at fange deres opmærksomhed på ens professionelle udtryk – samtidig med, at du giver dem et indtryk af, hvordan du er som person.

Pas på med dine billeder og likes

Dine billeder og de artikler, du deler og ”synes-godt-om”, siger meget om, hvem du er, både på LinkedIn og Facebook. Er du i færd med at søge job hos f.eks. Kræftens Bekæmpelse, er det ikke en god idé, at der findes gamle billeder af dig på Facebook med en cigaret i munden, og hvis du har sendt en ansøgning til en helsekostbutik eller et ugeblad om sundhed og motion, så undlad at skrive på Facebook, hvor mange burgere du købte på McDonald’s i weekenden.

Mens alle disse strategier mest er forebyggende og passive, er det også en god idé at målrette og designe sin profil, så du viser dig fra din mest professionelle side.

Du er et produkt

Det handler om at præsentere sig selv gennem sine billeder, statusopdateringer, likes og delinger til den HR-person, der skal læse din profil.

Derfor skal der også være sammenhæng i den måde, du brander dig selv på. Man kan f.eks. sørge for at like sider på Facebook om økologi og biodynamisk produktion, hvis man gerne vil arbejde for et firma med en økologisk og bæredygtig dagsorden.

Ligesom man på LinkedIn ville anbefale artikler om disse emner i sit netværk, så er det tydeligt, at man er engageret og optaget af netop dette.

Jobjagten foregår online

De sociale mediers potentiale for mediebrugeren er stort på den måde, at du her i særlig grad har mulighed for at brande dig selv og hele tiden opdatere dit udtryk ved at formidle interesser, aktiviteter og mærkesager, der styrker dit udtryk udadtil og dit CV.

Opret et CV hos StepStone – eller forny det, du allerede har her.