Lederkarriere

Derfor rammes visse brancher oftere af metoo-sager

Anklagerne mod afgåede formand for FH, Lizette Risgaard, for seksuel chikane har igen fyret op under metoo-debatten. 5 ting øger risikoen for krænkelser, påpeger advokat.



Søndag 30. april kastede Lizette Risgaard håndklædet i ringen og gik af som formand. Det skete efter et par intense døgn med anklager om grænseoverskridende adfærd overfor flere yngre mandlige ansatte – bragt i Berlingske og Ekstra Bladet.

Sagen kommer knap tre år efter, at den første store metoo-bølge skyllede ind over Danmark. I september 2020 afslørede Sofie Linde under Zulu Awards, hvordan magtfulde mænd i medieverden udnyttede deres position til at presse unge håbefulde talenter til at levere seksuelle karrierefremmende ydelser.

Opmærksomheden fik markant flere stemmer frem i lyset. Også i salg og marketing voksede andelen, som inden for de seneste 12 måneder havde oplevet uønsket seksuel opmærksomhed fra 4% i maj 2020 til nær det dobbelte (7%) i oktober samme år, viser Business Danmarks undersøgelser.

Og i 2023 viste ny undersøgelse fra brancheforeningen Dansk Markedsføring, at 13% i reklamebranchen havde været udsat for sexchikane det seneste år.

Siden december 2021 har en intern whistleblowerordning været lovpligtigt for offentlige og private virksomheder med over 250 ansatte, hvor medarbejdere kan indberette alt fra svindel til sexchikane på arbejdspladsen. Det har naturligt fået flere sager frem i lyset i de største selskaber, viser en ny analyse fra konsulentvirsomheden PwC. Men det har ikke smittet af på henvendelserne om seksuel chikane til fagforeningen Business Danmark, fortæller advokat Lise Buhl.

Antallet af sager er stort set det samme, højst marginalt højere end for et par år siden. Og det skal ses i lyset af, at vi for hver dag får flere unge kvindelige medlemmer, som er mest udsatte, og at opmærksomheden på problemet er stort. Der er stadig meget skam forbundet med disse sager, så mange henvender sig ikke direkte om det. Det kommer snarere ud som en sidebemærkning i dialogen med medlemmet om helt andre emner, fortæller hun og opfordrer til, at man benytter en whistleblowerordning eller henvender sig til sin fagforening.

Fakta

De tre hyppigst forekomne episoder i salg og marketing er i den nævnte rækkefølge:

  1. Vittigheder med seksuelle undertoner
  2. Berøring, kram og kys
  3. Nærgående kommentarer om ens udseende

Få, men rigtig grove sager

Mens antallet af sager er stabilt lavt, hæfter Lise Buhl og de øvrige jurister i Business Danmark sig ved råheden i sagernes karakter.

Jeg hverken kan eller vil gå i detaljer, men i de værste tilfælde er der tale om deciderede fysiske seksuelle overgreb og psykisk chikane. Men det er vigtigt at få alle typer grænseoverskridende adfærd frem i lyset. Det kan være en lettelse at fortælle om det, man har båret rundt på i hemmelighed, også selv om man ikke kan dokumentere det, eller der bliver en decideret sag ud af det, siger hun.

Ifølge undersøgelsen fra Dansk Markedsføring svarer hver tredje, at deres arbejdsplads har indført en whistleblowerordning.

Det er et skridt på vejen, men det lave antal vidner også om, at det store arbejde med at forebygge og håndtere disse sager fortsat ligger foran os, siger hun og påpeger, at er der ikke en whistleblowerordning på ens arbejdsplads, så kan man henvende sig direkte til Arbejdstilsynets hotline for seksuelle krænkelser og mobning.

Marketingbranchen er mere sexet end salg

At flere i marketingbranchen oplever seksuel chikane end indenfor salgsfaget, hænger ifølge Lise Buhl sammen med, at bureau- og reklameverdenen er mere ramt af de strukturelle forhold, som kan øge risikoen for krænkelsessager.

Hele metoo-bølgen handler om, hvordan magtfulde personer udnytter deres position over for mindre magtfulde. Vi ser derfor nogle generelle mønstre, som kan danne grobund for, at disse krænkelsessager finder sted, forklarer hun og uddyber:

Ligesom film- og tv-verdenen har reklamebranchen en stærk tiltrækning på mange unge, og nogle er endda klar til at tilbyde deres arbejdskraft gratis for bare at få foden indenfor døren. Og så er det et fag, hvor man er på krammer og hvor arbejde, fest og fritid løber mere sammen.

Og netop fordi det er en attraktiv branche at komme ind i, ser man også flere løst tilknyttede, som skal kæmpe for deres plads, mens de ofte lidt ældre etablerede overordnede har stor indflydelse på de unges muligheder for fastansættelse.

I kontrast hertil er salgsverdenen meget mere målbar, og det er transparent, hvornår man er en succes ligesom medarbejderne ofte er ældre end i marketing.

Disse 5 ting kan øge risikoen for metoo-sager

  1. En attraktiv branche/virksomhed
  2. Mange ansøgere bejler om få pladser
  3. Stor statusforskel mellem de ansatte
  4. Mange unge og let udskiftelige medarbejdere
  5. Udsigt til stor økonomisk eller karrieremæssig gevinst på sigt

Michael Krag-Svendsen – LinkedIn

Læs også