Øvrige

Er du et brand?

Kend dig selv og dine omgivelser, find en niche, dyrk dine styrker og synliggør dig selv, så er fundamentet lagt for, at du kan blive et stærkt varemærke.



Ved du ikke helt, hvad du ved med dit liv? Hænger du fast i et arbejde, hvor du ikke kommer videre, eller føler du altid, at det er de andre, der får de spændende opgaver eller bliver forfremmet?

Så skal du måske prøve at brande dig selv. Branding er ikke et nyt fænomen, rock- og filmstjerner har gjort det længe, virksomheder brander deres produkter i et væk og topledere får kurser i personlig branding. Men personlig branding er også en farbar vej for alle os andre med lidt ambition, uanset branche eller karriereniveau.

Personlig branding kan sætte gang i karrieren og er samtidig en god mulighed for at ransage dig selv og dit liv og dermed finde ud af, om du er landet på en hylde, der er rigtig for dig. Personlig branding handler nemlig ikke blot om synliggørelse og markedsføring, det handler i første omgang om personlig udvikling, bevidsthed om sig selv og sin indvirkning på omgivelserne.

Tag udgangspunkt i dig selv

Forretningsmanden og iværksætteren Martin Thorborg, der bl.a. er manden bag Jubii, har selv god erfaring med personlig branding og har oplevet mange gode eksempler på, at systematisk arbejde med sig selv som brand har givet pote. Martin Thorborg fortæller:

"Selv om man er rigtig dygtig, til det man laver og måske bedre end sidemanden, er det ikke altid nok til at komme videre. Vi kender alle sammen branding fra produkternes verden. Når der er 40 varer på hylden, vælger man den med den skarpe profil. Kendte og elskede varemærker har en skarp profil og en klar målgruppe."

"Det er ikke anderledes med mennesker. For nogle kommer det helt naturligt, men andre kan også være med, det kræver blot at man arbejder med det, og at man vælger noget man brænder for. Det er ikke nok at larme og klæde sig anderledes, der skal være indhold til at bakke facaden op med. Hvis der ikke er sjæl og indhold, er dit brand blot en døgnflue og gør ikke dit liv lykkeligere."

"Derfor handler det i første omgang om, at ransage dig selv, kigge på dig selv og blive bevidst om hvem du er, hvad du vil, og hvad der gør dig lykkelig. Derefter skal du finde en niche inden for dit felt og dygtiggøre dig."

Sådan kommer du videre

Når forarbejdet er på plads, har Martin Thorborg en række konkrete råd til, hvordan du kommer videre:

  • Find et godt navn man kan huske, fx et mellemnavn i stedet for Jensen, gerne kort, internationalt og let at stave.
  • Brug gerne påklædning til at skille dig ud fra mængden. Arbejder du i medicinalbranchen så læg slipset, er du skolelærer så tag evt. et slips på.
  • Lav et personligt website. Et website er det bedste visitkort og et internationalt holdested. Potentielle 'kunder' kan altid finde og kontakte dig via e-mail, og det giver stadigvæk plads til din privatsfære, så du behøver ikke at dele telefonnummer og privatadresse ud til alle. Samtidig er det et godt forum til at få sat dine egne tanker på plads og strukturere dine mål.
  • Tænk fremadrettet. Læg en strategi og deltag i sociale engagementer på dit arbejde. Udvis socialt såvel som fagligt engagement på din arbejdsplads.
  • Skab og brug netværk. Et godt netværk gør dig kendt i de rigtige kredse og skaber muligheder. Det kan både være arbejdsrelaterede foreninger og bestyrelser, men også elevråd, børnehavebestyrelsen og fritidsklubben kan give gode netværk. Det handler om at komme ud blandt andre mennesker.
  • Find selv mulighederne og vær beredt. Research og find selv mulighederne før de er åbenlyse. Hvad sker der i fremtiden, er der fx events, hvor du kan profilere dig. Ved at planlægge og lægge dig i position sikrer du også, at din timing er god.
  • Giv ikke op. Hvis du ved du har fat i noget rigtigt, handler det om at klø på. Frem for alt skal du være konsekvent og tro mod dig selv. Hvis du smider nok kroge ud, skal der nok komme bid.

Martin Thorborg holder i dag foredrag om bl.a. iværksætteri og personlig branding. Hvis du vil vide mere om Martin Thorborg kan du gå ind på www.thorborg.dk.

Læs også