Øvrige

Uligheden i Danmark er stigende

Det kan ikke komme som en overraskelse, at lønnens størrelse er en afspejling af udbud og efterspørgsel af arbejdskraft. Dette kan være en af forklaringerne på den enorme ulighed mellem højt-og lavlønnede, der helt ubemærket har været konstant stigende siden 2006. Spændet mellem lavtlønnede ufaglærte og højtlønnede akademikere er rekordstort i Danmark, der kun bliver overhalet af Malta, Tyskland og Tjekkiet.



Dansk Arbejdsgiverforening medgiver, at det er et problem - både hvad angår velfærd, men også de sociale uligheder det medfører - men understreger nødvendigheden af Danmark, der ligeledes skal have en chance for at klare sig på den internationale bane - en bane hvor konkurrencen og den endnu billigere udenlandsk ufaglært arbejdskraft står klar og presser lønnen i bund for de danske.Mens uligheden når nye højder i Danmark, er tilfældet det modsatte hos vores nabo. I Sverige er årslønningerne blevet mere lige, de er konkurrencedygtige på det europæiske marked og har endda formået, at øge årsindkomsten for de lavestlønnede.

En opfordring fra cheføkonom i LO, Jan Kæraa Rasmussen lyder, at de lavtlønnede skal satse på uddannelse, for på den måde at undgå et usikkert og dårligt betalt arbejdsliv, hvor de højst sandsynligt vil blive presset yderligere på lønnen.

Det er ligeledes vigtigt at have uundværlighedsaspektet in mente, i og med det sjældent er stillinger som eksperten, udvikleren eller nøglemedarbejderen i en virksomhed man afskediger først, når krisen kradser. Derudover er det lettere for højtuddannede at argumentere for en eventuel lønforhandling som kan føre til en lønstigning, eller andre goder i form af provision eller lignende, da deres position og funktion i virksomheden er svær at undvære.

Arbejde i udkantsdanmark

Når unge som ældre søger job i Danmark, er mulighederne generelt gode. Der er mange om buddet til de ledige job i København, men stadig flere vender blikket mod yderområderne, når jobansøgningerne skal sendes. Det er særligt de jobsøgende unge mellem 19-30 der overvejer at bosætte sig i de små byer langt fra metropolens pulserende liv - hele 60 procent er villige til at pakke sammen og gøre brug af det, hvis de blev tilbudt et job og bliver ansat.

Jobmulighederne for salgsjob uden for de største byer er generelt rigtig gode. Er du eksempelvis sælger med 6-7 års erfaring inden for salg, kommunikation og markedsføring, kan du i Nordjylland forvente en gennemsnitlig månedsløn på 30.000 - 2.000 kroner mindre end i Hovedstaden.

Samme profil, men med kun 2 års erfaring kan hive 24.000 hjem om måneden, og lægger man dertil livslang erfaring, kan man forvente en månedlige fortjeneste op på 36.000 kroner i løn. De fleste, der arbejder som sælger, stiger som regel i graderne og avancerer inden for nogle år til en position som leder.

Søges job til den nyudklækkede chef inden for markedsføring, er Helsingør et godt bud for den jobsøgende at finde arbejde indenfor disse kompetencer: Her kan en leder med 3 års erfaring i et markedsføring job forvente at tjene 43.700 om måneden, hvor en lignede kandidat i hovedstaden løber med 44.400.

Søger du job i Aarhus, kan du godt skrue dine forventninger til en københavner-hyre ned, der i gennemsnit er 2000-3000 lavere, men taget boligpriserne i betragtning, matcher markedets lønninger.

Provision, frynsegoder giver bedre økonomi

Et ikke ukendt fænomen inden for salgsjob, uanset om det er inden for ledelse, management eller som assistent, er aflønning i form af provision. Der kan være forskellige aftaler i form af udbetalingen og størrelsen af denne, men de fleste virksomheder arbejder ud fra en model, der afregner efter hvor meget den pågældende medarbejder har solgt eller afsat. Dette er for mange virksomheder en win-win situation, da det motiverer medarbejderne til at give en ekstra skalle i hverdagen og samtidig sikrer virksomheden flere kunder. Udover provision er frynsegoder også et kærkomment fænomen i visse brancher. Dette kan være i form af bil, belønningsrejser og firmakreditkort, som kan opveje en lavere årsløn og udsigten til at skulle bo en længere periode i udkantsdanmark.

Lønningerne ser en anelse anderledes ud, når der inkluderes provision. En salgsleder inden for kommunikation/marketing i Københavnsområdet med 11-14 års erfaring på sit cv kan forvente en gennemsnitlig månedsløn på 38.600, hvor en lignende kandidat i Nordjylland kan forvente at tjene 36.900 kroner om måneden. Aflønnes ovenstående kandidater udelukkende ved provision, er udbyttet cirka 1000 kroner lavere.

31-årige Frederikke fra Jylland, men bosat i København, er jobsøgende og er bestemt ikke afvisende overfor ideen om at skulle flytte til provinsen eller Jylland, hvis det ultimative drømmejob skulle byde sig. "Jeg havde svoret, at jeg aldrig nogensinde ville flytte tilbage til Jylland, ikke at jeg havde en dårlig barndom, tværtimod, men jeg kunne bare ikke se mig selv leve mit liv der". Frederikke er imidlertid klar over, at markedet ikke er stort nok til alle de ansøgere, der allerhelst vil arbejde "midt på Københavns Rådhusplads" som hun siger: "Jeg vil på en måde hellere tilbage til Jylland og måske nyde godt af billigere husleje, bedre bonus og måske en fin pensionsordning, fremfor at skulle blive boende i København og pendle frem og tilbage mellem byen og provinsen - til en københavnerløn".

Frederikke har en cand.merc. fra CBS og har en del erhvervserfaring på cv'et, men ikke desto mindre har afslagene været mange og ansøgningerne endnu: "Jeg har bare indset, at man er nødt til at gå på kompromis med sine præferencer, for dem kan man jo ikke betale med nede i Fakta, vel".

Det er svært at sige det mere præcist end Frederikke. Lønforskellene er tilstede, hvad end man vil acceptere det eller ej. Det er et fænomen der langsomt sniger sig ind på markedet - siden 2006 til nu er det først rigtig tydeligt, når man ser tilbage. Fortsætter stigningen på den måde, bliver skellet mellem de ufaglærte og de højtuddannede endnu større, hvilket på sigt vil resultere i et skævt og uharmonisk arbejdsmarked, der hverken er i stand til at varetage kundernes interesser eller videreføre virksomhedens fremtid.