Skræddersy dit CV

Arbejdsmarkedet forandrer sig, og det gør kravene til det perfekte CV også. Derfor er der en række nye overvejelser, du bør gøre dig, når du udformer dit CV.

Alle, der søger nyt job, ved, at et godt CV er helt afgørende i jobsøgningsprocessen. Et godt CV er med til at åbne døre og kan i sidste ende medvirke til, at du kommer til jobsamtale.

Men det er vanskeligt at give opskriften på det perfekte CV. Personalechefer har forskellig smag, og hvad der er rigtigt for den ene, er måske forkert for den anden. Samtidig sker der hele tiden forandringer på arbejdsmarkedet, som betyder, at kravene til udformningen af CV'et også har forandret sig.

Ifølge Jens Balling, adm. direktør og partner i konsulentvirksomheden Institut for Karriererådgivning (IKU), der bl.a. arbejder med coaching og karriererådgivning, er der i dag en række nye faktorer, du bør tage med i dine overvejelser, når du udformer dit CV.

Fremhæv kompetencerne

Mange jobsøgende har den opfattelse, at et CV kun må være på én side. Jens Balling mener dog, at det ikke er længden af CV'et, der er afgørende for, om man bliver kaldt til samtale.

"Vi ser en tydelig tendens til, at virksomhederne gerne ser længere CV'er - specielt hvis det job, man søger, kræver mange eller specielle kompetencer. F.eks. kan et CV til en direktørstilling sagtens være 3-4 sider langt, mens ansøgninger til funktionærjob og lederstillinger gerne må følges af et CV på to eller måske tre sider," siger han og fortsætter:

"Det vigtigste er, at CV'et er struktureret og nemt at overskue. Langt de fleste personaleansvarlige starter med at skimme CV'et, og hvis interessen bliver vakt ved første øjekast, gør det ikke noget, at CV'et er længere end én side. Tværtimod må man hellere bruge lidt mere plads på at beskrive de kompetencer, der er relevante for jobbet og virksomheden."

Det kommer selvfølgelig helt an på, hvor i karrieren du befinder dig, og hvor meget erhvervserfaring du har, hvor langt CV'et bliver. Men der er altså ingen grund til at udelade relevante oplysninger. Snarere tværtimod.

Resumé – eller ej

Samtidig vinder fænomener som resuméer og kompetenceprofiler nu også indpas i danske CV'er. Det er ikke mindst indflydelsen fra England og USA, der gør sig gældende i denne forbindelse. Her har man i flere år anvendt en langt mere sælgende måde at søge job på. Derfor ser et amerikansk CV væsentligt anderledes ud end det traditionelle danske CV.

Ifølge Jens Balling skal man dog gøre sig nogle overvejelser om, hvor i CV'et et eventuelt resumé skal placeres.

"Hvis man holder fast i, at CV'et skal være nemt at overskue, skal man gemme de længere forklaringer til sidst. Man skal gøre sig klart, at mange virksomheder modtager op til 150 ansøgninger per opslået stilling, og at det er en helt umulig opgave for den personaleansvarlige at læse lange resumér igennem i den første udvælgelsesproces," vurderer han.

Ansøgningen som salgsbrev

Tværtimod understreger Jens Balling, at man med fordel kan tillægge sig den sælgende stil, når man skriver sin ansøgning.

"Selve ansøgningen må under ingen omstændigheder være et resumé af CV'et. Det skal være kort og præcist og samtidig redegøre for, hvorfor du søger stillingen, og hvad du kan tilføre virksomheden. Det er her, du for alvor skal sælge dig selv og dine kompetencer," fastslår han.

Nye jobformer

I dag skal man også være opmærksom på, at virksomhedernes organisationsformer har ændret sig drastisk. Det har bl.a. medført, at antallet af nye fleksible jobformer, hjemmearbejdspladser og andre former for fjernarbejdspladser er steget voldsomt. Samtidig bliver flere og flere job klassificeret som projektjob.

"Det er vigtigt at tilpasse CV'et til de nye organisationsformer. Du skal gøre opmærksom på dine ønsker og forventninger og vise, at du er fleksibel og åben for nye muligheder. Det kræver, at du sætter sig ind i de forskellige jobformer og gør op med dig selv, hvordan du ønsker, at fordelingen mellem arbejdsliv og privatliv skal være," afslutter Jens Balling.