Find job

Selve samtalen

Jobguide - Samtale - Selve samtalen - Saadan gaar du til jobsamtale

Ved selve samtalen bliver du vurderet fra det øjeblik, du træder ind ad døren. Måden du kommer ind i rummet på, dit håndtryk og din stemmeføring er alt sammen en del af det indtryk, du giver. Og førstehåndsindtrykket kan være afgørende.

Et undvigende blik og et slapt håndtryk giver indtryk af en vag person, mens en selvsikker og kæk stil kan virke direkte provokerende på nogle mennesker.

Det gælder altså om at finde balancen mellem ydmyghed og selvsikkerhed på en måde, der afspejler den du er, og sikre at du matcher virksomheden.

En jobsamtale forløber ofte på følgende måde

  • Small-talk mellem dig og intervieweren
  • Intervieweren præsenterer ansættelsesudvalget og virksomheden
  • Du bliver bedt om at præsentere dig selv
  • Samtale om din profil, opgaver og udfordringer - her er det mest ansættelsesudvalget, der spørger
  • Dine spørgsmål og den videre dialog
  • Afrunding og aftale om den videre proces

Sørg for at få gang i en ligeværdig dialog ved at stille spørgsmål undervejs - gerne allerede når intervieweren fortæller om virksomheden. Det er vigtigt, at du udviser initiativ og interesse og selv præger samtalen med de tanker, du har gjort dig om jobbet. Du skal altså løbende stille spørgsmål og huske at lytte aktivt til svarene.

Du må også være indstillet på, at ansættelsesudvalget kan finde på at spørge dig om noget, du ikke er forberedt på eller at tage tingene i en anden rækkefølge, end du havde forventet.

Ved samtalen vil det blive vurderet, om du

  • Har god selvindsigt
  • Har god forståelse af indholdet og opgaverne i jobbet og motivation for det
  • Har forståelse af virksomheden og branchen
  • Har kemi med dem, der skal ansætte dig og en positiv tilgang til jobbet
  • Har de rette kompetencer

10 gode råd til jobsamtalen

  1. Vær velforberedt, men stadig nysgerrig
  2. Vær dig selv - i din bedste udgave
  3. Vis initiativ, tal og spørg - indgå i en dialog
  4. Husk at lytte - afbryd ikke - og vær nærværende
  5. Tal pænt om din tidligere arbejdsplads - også om chefen
  6. Vis overskud - vær ikke defensiv
  7. Tænk i, hvad du kan gøre for virksomheden - ikke omvendt
  8. Vær bevidst om dit kropssprog - signalér åbenhed
  9. Klæd dig, så du matcher jobbet og virksomheden
  10. Kom til tiden - og opfør dig som en gæst


Cookies på StepStone

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra StepStone og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.