ArbejdsglædeØvrige

Sådan håndterer du kolleger fra fremmede kulturer

Arbejdsmarkedet er presset, og flere og flere virksomheder henter kompetente kandidater fra udlandet. Derfor kommer du sikkert til at beskæftige dig mere og mere med forskellige nationaliteter. Og udfordringer er, at hver kultur har sin egen tilgang til kommunikation og forretningsførelse.



Man ser forskelligt på tingene, på påklædning og hvordan man giver udtryk for sin personlighed. Der er også risiko for at misforstå hinanden, fordi mimik og talemåder kan have forskellige betydninger.

Hvad kan gå galt?

  • Formalitet: Der kan være forskel på, hvor formelle man er på kontoret. I visse kulturer er omgangsformen mere reserveret, og medarbejderne tiltaler ikke deres overordnede med fornavn.
  • Omgangsform: I middelhavslande kysser folk hinanden på begge kinder, når de mødes, mens asiater er mere tilbøjelige til at nikke eller bukke. De er værd at huske på, når du hilser på en asiatisk kollega. I nogle lande giver mænd af respekthensyn ikke umiddelbart hånd til kvinder. De venter på, at den kvindelige forretningskollega giver tegn til håndtryk.
  • Visitkort: Nogle mennesker finder det meget uhøfligt, hvis de udleverer deres visitkort, og du ikke studerer det omhyggeligt. Lad under alle omstændigheder være med bare at putte kortet i baglommen.
  • Håndtegn: Vær også varsom med at bruge OK-tegnet. Det opfattes som en uforskammet håndbevægelse nogle steder.
  • Privatliv: Andre kulturer har en høj prioritering af familien, som kan komme i konflikt med arbejdet. For dem er det helt acceptabelt at lade familieanliggende have prioritet over forretningsaftaler.

Tips til samarbejdet med fremmede kulturer

Det er meget vigtigt at lære, hvordan du samarbejder med andre, hvis du vil undgå konflikter. Så prøv at se bort fra dine egne meninger et øjeblik og udforsk dine kollegers sociale normer, og hvad der støder dem.

Her er nogle forslag:

  1. Du bør lytte opmærksomt til andre mennesker og huske, at det sprog, de taler, kan være deres 2. eller måske endda 3. sprog. Så spørg dig selv, hvad du tror, personens oprindelige hensigt er.
  2. Prøv at veje dine ord, før du taler, og erkend den kendsgerning, at andre har ret til et synspunkt akkurat som dig selv.
  3. I andre kulturer er der muligvis brug for lidt større afstand mellem mennesker. Vær opmærksom på det og træd et skridt tilbage, hvis det er nødvendigt for at give dine kolleger tilstrækkelig plads.
  4. Hvis din kollega er i udlandet, skal du være opmærksom på tidsforskellen og forskellige arbejdstider. Tag højde for det ved planlægning af kommunikationen.

Husk ganske enkelt, at respekt er almindeligt i alle kulturer, så hvis du kun vil følge én regel, så giv din kollega den respekt, du gerne selv vil have retur.

Hvis du ønsker konkret information, der kan hjælpe dig i samarbejdet med nye kulturer, henviser til vi Foreningen Nydansker, der giver nyttig information på området.

Læs også