Kvinder i ledelseLederkarriere

Det handler om livsglæde, ska­ber­trang og avanceret geometri

Hvad får en kemiingeniør og en arkitekt til at satse på papirflet? Svaret er skabertrang og livsglæde på en bund af kompleks geometri.



StepStone er Danmarks største jobbank for ledere, og vi introducerer hermed denne portrætserie, som bredt relaterer sig til kvinder i ledelse. Her går vi et spadestik dybere og taler med en række kvindelige ledere og iværksættere på tværs af brancher og ledelsesniveauer om det, der rører sig hos dem. Se andre artikler i serien her.

Mor- og datterduoen Anna og Lene Schepper har for alvor kastet sig over papirflet. For det viste sig, at der var et perfekt match i kompetencerne mellem arkitekten med speciale i avanceret digital 3D-modellering og kemiingeniøren med en ph.d. i røntgenkrystallografi i forhold til at løfte papirflet op på et helt nyt niveau.

Det har de fået så stor succes med, at deres flettede luftballon er blevet downloadet mere end en million gange, deres bøger og kits sælges i designcentre over hele landet, og de får e-mails og opkald fra begejstrede kunder, der vil takke bagkvinderne bag firmaet og bloggen PaperMatrix for deres bidrag til deres livsglæde!

I virkeligheden begyndte det hele allerede tilbage i 1964, da Lene var 11 år gammel. Der blev et frø sået. Som det beskrives i deres bog ’Det flettede kræmmerhus’:

”I 1964 kunne man den 20. december i Politiken under overskriften ”Julen er reddet” læse, at den 15-årige Jesper Gunnermann fra Østerbro ”opfinder det flettede kræmmerhus til juletræet”. (...) Jesper Gunnermann beretter: (...) ”Altså foldede jeg en kegleoverflade ud på et stykke tegnepapir, placerede en række højder som et strålebundt ud fra samme centrum og indtegnede derpå et tænkt ”kvadratsammenstød”, så at den skærende linje hele tiden brød højderne i vinkler på 45 grader. Bagefter trak jeg linjerne op – og opdagede, at det var en spiral” ...

Lene: ”Ja, den har jo ligget i mit baghoved alle de år, den artikel. At det var muligt at flette et kræmmerhus. For mig handler det om kreativitet. Når jeg fik fri fra arbejde, så kørte hjernen jo videre, og der havde jeg lyst til at trække på de samme metoder, men i en ny kontekst.”

Således er springet fra Annas baggrund som arkitekt og Lenes baggrund som kemiingeniør til papirflet altså på en måde ... helt logisk?

Anna: ”Jes Lottrup Knudsen udgav i 1974 bogen ”Julehjerter”, som er en papirfletsklassiker. Han er også uddannet kemiingeniør ligesom Lene, og du kan finde mange andre eksempler på, at folk, som er dygtige til geometri og matematik, af ren interesse glider over og udforsker objekter af papir. Papirets geometriske muligheder og begrænsninger danner et spændende mikrokosmos, der tillader udforskning af projekter, som ’i den virkelige verden’ ville have meget lange tidshorisonter.”

Anna: Et papirfletsdesign tager mellem en uge og en måned at skabe. Gennemsnittet på de projekter, jeg arbejdede på som arkitekt, var en tidshorisont på 5-10 år, dog er der eksempler på 40 år og sågar et projekt i USA, som var på 80 år. Med så lange tidshorisonter er det svært at lære af sine fejl, især når det kommer til formgivning. Når man arbejder med papirflet, er objektet så småt, at det kan skabes på maks. en dag. Derfra kan du lave nye variationer og opdatere designet. Selve ideerne bag tegnestuearbejdet og designarbejdet hos PaperMatrix har relationer til hinanden, så papirflettet er en rigtig god "mikro"-platform til at teste sine ideer.”

Lene har i mange år arbejdet som specialist i risikoanalyse og har bl.a. været sikkerhedskoordinator på Storstrømsbroen. Hun har regnet på sikkerheden for stationsforpladser og nødskakte i Københavns Metro og lavet hasard-screening og risikoanalyse af vandforsyningen til København. De mange år med risikoanalyse og identifikation af fejl i anlæg har trænet hende i en helt særlig måde at tænke på.

Lene: ”Min opgave er at finde det, andre ikke har tænkt på. Det kræver kreativitet og en stor kærlighed til udfordringer og kompleksitet, for HVOR er fejlen? Man finder ikke en fejl i et komplekst system ved at lede de steder, som alle andre allerede har tjekket.”

Lene har altid været fiks på fingrene og hygget sig med at lave julepynt i sin fritid. Da hun med Jesper Gunnermanns flettede kræmmerhus i baghovedet eksperimenterede med at føre det flade papir fra 2D til 3D, bad hun Anna om hjælp. Anna er specialist i 3D-modellering, og har bl.a. arbejdet på den Ny Storstrømsbro. Men især projekter med komplekse former, krumme flader og spiralgeometri har fyldt meget.

De mange års arbejde med geometri har givet Anna mulighed for at beskrive det rumlige flet baseret på avancerede digitale 3D-beregninger. Anna er således ophavskvinde til mange af PaperMatrix' mest originale og populære flet, heriblandt den flettede kugle, luftballonen og rumraketten.

Anna: ”Jeg har været med til mange prestigefyldte og prisvindende projekter som arkitekt, og også været med til at skabe noget, som folk har været glade for. Cykelslangen et godt eksempel. Vi har søgt at gøre turen over til en smuk, spændende og fornøjelig oplevelse. Folk ser vældig glade ud, når de cykler hen over den. Problemet var, at arkitektur er tålmodighedens kunstform, dvs. at fra man tegner noget til det er skabt, kan der gå mange år, nogle gange årtier. Den umiddelbare begejstring og interesse jeg oplever over vores papirflet, giver positivitet og glæde i det daglige liv.”

Anna: ”Da vi oprindeligt ville udgive vores bog om det flettede kræmmerhus var forlagene ikke interesserede i en bog udelukkende med flettede kræmmerhuse. Det var for niche-baseret, og fondene ville ikke yde tilskud. Så udgav vi den selv, og nu sker det jævnligt, at folk skriver eller ringer og takker os for den bog. Den begejstring og livsglæde, som den har genereret – vi har aldrig oplevet noget lignende!”

Anna havde en god stilling hos arkitektfirmaet Dissing + Weitling. Men i 2021 besluttede Anna at gå all in, og løfte projektet fra hobbyniveau til en ’rigtig’ virksomhed. Lene var ellers så småt gået på pension, men blev af Anna overtalt til at hjælpe med virksomheden for at samarbejde omkring nye designs og fletteteknikker. Nu bliver deres kits og bøger solgt på museer som ARoS og HEART samt i Tivoli. På grund af deres populære blog, som er på engelsk, banker udlandet også utålmodigt på.

Anna: ”Vi har ideer til de næste 50 år, men vores stansemaskine kan ikke følge med. Vi har ligget vandret af travlhed virkelig længe nu. Så udlandet må vente.”

Det, der på overfladen måske ’bare’ ligner papirflet, har fået et nærmest eksistentielt sigte. Det handler om mening.

Lene: ”Vores arbejde viser folk, at man faktisk kan lave andet end at sidde og glo på sit TV. At man kan gøre noget sammen, og at man skabe noget. Vi sætter folk i gang med at tænke, for vores ting kan varieres i det uendelige. Vi nærer således både folks skabertrang og deres kreativitet og dermed deres livsglæde – samtidig med at vi underhånden lærer dem noget om geometri, for det er jo alt sammen baseret på et solidt fagligt fundament.”

Anna: ”Der er intet underlødigt ved det. En så ’banal’ ting som et flettet julehjerte er et højkomplekst designobjekt. Det er et helt unikt dansk design med mange historiske lag og traditioner. Der findes ingen papirkunstform som det nogle steder i verden.”

Og hvordan går det så med at arbejde sammen, når man også er mor og datter?

Lene: ”Vi er jo skåret af samme stykke. Vi kan være uenige og endda vrede på hinanden, men vi bliver hurtigt gode venner igen. Det er vores samlede kompetencer, der giver os mulighed for at skabe de avancerede modeller. Det respekterer vi. Hver for sig havde vi nok fundet på noget helt andet. Og så har resten af vores bagland været gode til at bakke os op.”

Anna: ”Jeg ser Lene mere som min professionelle samarbejdspartner end som min mor, og der må jeg bare sige, at det er et privilegium at arbejde sammen med en, der er så dygtig!”

Fakta:

    Lene Schepper (f. 1953), Civilingeniør, M.SC. PH.D.

    Anna Schepper (f. 1984), Arkitekt MAA

    Danske og internationale bogudgivelser:

    • Fletværk, Klematis, 2013
    • Lilleklip Dekoratives Papierflechten, Frechverlag, 2014
    • Weihnachtliches Papierflechten, Frechverlag, 2014
    • Fletværk Julehjerter, Klematis, 2014
    • The Art of Paper Weaving, Quarry Books, 2015
    • L’art du tressage de papier, EYROLLES, 2016
    • Det Flettede Kræmmerhus, MARUP, 2021

    Se mere: PaperMatrix - Bloggen: - YouTube - Instagram

Læs også