Mange lægger sig syge på grund af chefen

Hver fjerde medarbejder mistrives på jobbet på grund af dårlig ledelse. Det er årsagen til, at mange sygemelder sig, og antallet af sygesager stiger



Listen over ting, der kan dræne arbejdsglæden, er lang: Uklare forventninger, konstant højt arbejdspres, manglende opbakning m.m.

De fleste af problemerne kunne sikkert løses, hvis du og din nærmeste leder var i stand til at snakke tingene igennem.

Men sådan går det desværre langt fra altid, fortæller juridisk konsulent i fagforeningen Business Danmark, Kasper Skellund.

"De typiske problemer i sygesager handler tit om dårlig kommunikation og manglende støtte fra ledelsen. Mange medarbejdere føler sig ikke hørt eller taget alvorligt, når de fortæller om mistrivsel eller stress. Desuden ser jeg, at konflikter på arbejdspladsen, høj arbejdsbelastning og uklare forventninger bidrager til, at medarbejdere føler sig pressede til at sygemelde sig," siger han.

Hver tiende leder og medarbejder har inden for det seneste år meldt sig syg som konsekvens af dårlig ledelse på deres arbejdsplads, og hver femte har minimal eller ingen tillid til, at de kan vende private udfordringer med betydning for jobbet med deres chef. Det viser en ny Norstat-undersøgelse lavet for Business Danmark blandt 1.000 lønmodtagere.

"At så mange direkte har meldt sig syg på grund af lederen, taler sit tydelige sprog om, hvor virksomhederne er udfordret. Problemet er blandt andet, at mange ikke har en tillidsfuld relation til deres leder, så de kan dele private og faglige udfordringer og finde løsninger sammen. Lederen bør altid se medarbejderen som det 'hele menneske' og dermed også tage højde for de private faktorer, der indtræffer, som alt andet lige vil smitte af på arbejdet," siger han.

Sygdom kan blive en kampplads

Business Danmark oplevede fra 2022 til 2023 en vækst i antallet af juridiske sager om sygdom på 50 pct. – fra 66 til 100 sager.

Sådanne sager kan til tider stikke helt af på grund af manglende tillid, opsparede frustrationer og dårlig kommunikation, fortæller Jesper Ronald Jensen, der også arbejder som juridisk konsulent i Business Danmark.

"For nylig hjalp jeg et medlem, som netop var blevet opsagt, fordi virksomheden mente, hun havde for mange sygedage og barns 1. sygedage. Og modsat hvad mange tror, så kan man altså godt blive opsagt, mens man er syg, og hvis ens sygedage påvirker virksomhedens drift væsentligt," siger han og uddyber:

"I denne sag opstår der et skænderi ved opsigelsen, da virksomhedens ejer fortæller medlemmet, at hendes børn ikke må blive syge i opsigelsesperioden. Ejeren taler grimt, og vores medlem går syg hjem. Da hun så næste morgen sygemelder sig, som hun skal, får skruen et ekstra hak, og arbejdsgiveren forsøger at bortvise hende uden løn i opsigelsesperioden, men den gik altså ikke."

Den svære tilbagevenden efter sygdom

Juridisk konsulent Kasper Skellund ser også et andet gennemgående tema i sygesager.

"Vi oplever ganske enkelt manglende fleksibilitet og forståelse for den sygemeldtes individuelle behov, særligt i forbindelse med tilbagevenden efter en sygemelding. Mange medarbejdere oplever, at der ikke tages nok hensyn til deres helbredssituation, hvilket kan forlænge sygeforløbet eller resultere i tilbagefald," siger han.

"Ved længerevarende sygdom bør man altid tage sin fagforening med på råd. Ikke som udtryk for mistillid til ens arbejdsgiver, men snarere for at undgå det. Her ryger man nemlig ind i et formaliseret regelsæt af sygesamtaler, mulighedserklæringer, delvist tilbagevenden til jobbet og 120-sygedagsreglen, hvis man har den i sin kontrakt."

"Mange tror instinktivt, de skal lægge hele deres private sygejournal på bordet over for deres leder. Det skal man altså ikke. De fleste arbejdsgivere bekymrer sig naturligvis om deres ansattes helbred, men det væsentlige for arbejdsgiveren er at vide, hvor længe sygeforløbet kan forventes at tage, og om der er opgaver eller rutiner, som skal tilpasses, når medarbejdere helt eller delvist vender tilbage,” siger Kasper Skellund.

Michael Krag-Svendsen – LinkedIn

Læs også