Sådan laver du en uopfordret ansøgning

At søge uopfordret handler om at afdække en virksomheds behov – og være i stand til at skrive sig selv ind i en rolle, der dækker de behov. Den uopfordrede ansøgning er en meget proaktiv og opsøgende ansøgningstype, der ofte tiltrækker meget opmærksomhed fra arbejdsgivere. Få her vores bedste tips til at søge job uopfordret.

Hvordan skriver du en uopfordret ansøgning?

Se den uopfordrede ansøgning som din mulighed for at præsentere dig selv og din faglighed for en virksomhed, du drømmer om at arbejde for – uden at skulle tage hensyn til kvalifikationskrav i en jobannonce.

En uopfordret ansøgning kan indeholde:

Præsenter dig selv og din motivation for at ville entrere virksomheden uopfordret. Hvilke behov har virksomheden, som din faglighed kan hjælpe med at dække?
Nævn og kvalificer, hvordan dine uddannelser og erfaringer kan bidrage til at skabe værdi for virksomheden.
Nævn og kvalificer også, hvordan dine faglige og personlige kompetencer kan bidrage til at skabe værdi for virksomheden.
Forklar, hvorfor du ønsker at arbejde i den pågældende virksomhed, og hvordan du kan bidrage til, at virksomheden når sine mål.
Oprids igen, hvad du kan tilbyde og foreslå et møde med virksomheden, hvor I drøfter matcher mellem jer. Gør opmærksom på, at du godt ved, at virksomheden ikke søger i øjeblikket, men at du også er interesseret i et fremtidigt samarbejde.

Husk at have en god struktur og få læst korrektur, inden du sender din uopfordrede ansøgning af sted. Se mere i vores guide til den gode ansøgning.

Hvordan kan en uopfordret ansøgning se ud?

Kære [virksomhed],

Jeg skriver for at udvise min interesse for at arbejde med [felt] i jobbet som [titel] hos jer. Det er igennem [kilde], at jeg blev opmærksom på jeres potentiale inden for [type af produkter eller serviceydelser] – og jeg er mildest talt imponeret og nysgerrig på mere.

Jeg har en uddannelse som [uddannelsesnavn], og jeg har [antal] års erfaring inden for [branche]. Jeg har igennem mit arbejdsliv oparbejdet kompetencer inden for [kompetence- og styrkeområder], og tidligere har jeg haft succes med [resultatskabende opgave eller projekt]. Jeg brænder i den grad for [emne], og jeg er overbevist om, at jeg kan være med til at skabe et betydeligt værdibidrag i virksomheden.

Især jeres ønske om at [mission] tiltaler mig, fordi [personlig årsag]. Jeg er også tiltrukket af den positionering, I har skabt i branchen med jeres seneste lancering/projekt – [navn] – der viser mig, og andre i branchen, at I er førende inden for jeres område.

Tak for at tage dig tid til at læse min ansøgning. Jeg håber, at det vil være muligt at mødes og tale om mulighederne for, at jeg kan bidrage til jeres virksomhed – hvis ikke lige nu, så i fremtiden. Jeg vender tilbage inden for et par uger, men hvis din nysgerrighed allerede er vakt, kan du også kontakte mig på [e-mailadresse] eller [telefonnummer].

Med venlig hilsen,
[Navn]

Husk, at eksemplet er vejledende og kun til inspiration. Brug altid dine egne ord og vendinger og gør den uopfordrede ansøgning så personlig som mulig. Læg vægt på, hvad der tiltaler dig ved den virksomhed, du søger uopfordret hos – og hvordan du kan være med til at styrke forretningen.

Hvordan finder du potentielle arbejdsgivere?


Der er flere forskellige måder at spotte potentielle virksomheder, der vil være interesserede i en uopfordret ansøgning.
Jobindex har en omfattende liste over virksomhedsprofiler, hvor du blandt andet kan læse om virksomhedernes virke, se deres regnskabstal og læse evalueringer fra tidligere og nuværende ansatte. Du kan søge blandt virksomhedsprofilerne her.
Ofte har folk i dit netværk indsigter eller kontakter til forskellige virksomheder, der kan have brug for en profil som dig. Spørg om de vil introducere dig til en relevant person i virksomheden.
I langt de fleste medier findes der erhvervssektioner, der dækker virksomheders gøren og laden. Kig særligt efter de virksomheder, der er i vækst, hvor behovet for at rekruttere nye medarbejdere formentlig vil være størst.

Hvad gør du, når du har identificeret en potentiel arbejdsgiver?


Det er vigtigt, at du gør tingene i den rigtige rækkefølge, når du ønsker at sende en uopfordret ansøgning. Derfor har vi samlet de væsentligste forhold, du skal holde dig for øje.
Om det er i virksomhedens mission og vision eller i fx nyhedsartikler, kan du ofte søge efter oplysninger, der gør dig klogere på en virksomheds aktuelle behov. Det kan gøre dig skarpere på, hvor du præcist kan hjælpe og bidrage med at skabe endnu større succes for virksomheden.
Det er afgørende, at din uopfordrede ansøgning ender hos den rigtige person i virksomheden. Ofte vil det være en ansættende leder i den afdeling, du søger hos, eller en HR-person. Kender du ikke en, der kan hjælpe dig med at udpege den rette, kan du altid ringe til virksomhedens hovednummer og spørge efter kontaktoplysninger.
Det er vigtigt, at din uopfordrede ansøgning matcher virksomheden og og jobbet, du drømmer om at bestride. Sørg for at medtage konkrete eksempler på, hvordan netop du – med dine erfaringer og kompetencer – kan være med til at løfte virksomheden på dens vej mod mere succes og vækst.
Det er naturligvis vigtigt ikke at gøre noget halvt – og følge op, hvis du har skrevet, at du vil gøre det. Når du først har sendt din uopfordrede ansøgning af sted, må du altså godt ringe eller skrive til virksomheden for at få bekræftet, at ansøgningen er modtaget. Her kan du også nævne din interesse for en samtale. Vær altid venlig og nysgerrig.

Uopfordrede ansøgninger kan være et glimrende værktøj til at skabe opmærksomhed hos en arbejdsgiver, måske et møde og i sidste ende en jobmulighed hos en virksomhed, du drømmer om at arbejde hos.

Du kan også supplere dit jobsøgningsarbejde med at oprette dit CV online, så både HR, ansættende ledere og rekrutteringskonsulenter kan finde dig, når de søger nye medarbejdere.

Opret dit CV på StepStone