LederkarriereØvrige

Den dobbelt dårlige samvit­tig­hed



Nutidens mand opprioriterer ikke privatlivet i forhold til karrieren... Det er en udbredt myte, at mænd opprioriterer deres privatliv på bekostning af karrieren. På trods af, at mænd ønsker bedre balance mellem privat- og arbejdsliv, forholder det sig stik modsat.

Denne artikel skulle have handlet om, hvordan mænd er blevet bedre til at tilbringe mere tid på hjemmefronten. Men en undersøgelse fra Socialforskningsinstituttet (2001) viser nu, at tingene slet ikke forholder sig, som mange af os går og tror. Nutidens mand opprioriterer ikke privatlivet i forhold til karrieren, men forøger tværtimod arbejdstiden efter at have fået sit første barn. Dette sker på trods af, at cirka hver fjerde mand rent faktisk ønsker at arbejde færre timer.

Dobbelt dårlig samvittighed

Direktør for Instituttet for Fremtidsforskning, Johan Peter Paludan, mener, at mænd ville få meget ud af at arbejde på at få job og fritid til at passe bedre sammen.

De gamle mekanismer på arbejdsmarkedet er svære at nedbryde, og for mange er der tale om en dobbelt dårlig samvittighed, som er svær at håndtere. På den ene side vil man gerne yde en god indsats på jobbet, men på den anden side ønsker man også at have mere fritid og deltage aktivt i familielivet. Men der er ingen tvivl om, at både de bedste ledere og de bedste medarbejdere er dem, der har formået at skabe balance mellem karriere og privatliv.

Det handler om selvledelse

StepStones karrierevejleder, Gitte Hansen, fra ION Management fastslår, at det kræver en høj grad af selvledelse at skabe denne balance. Det kan på nogle arbejdspladser være vanskeligt eller næsten umuligt at opnå ændret arbejdstid, men der er dog nogle generelle retningslinjer, du kan følge:


  • Skab dig et billede af virksomhedens værdier og arbejdsmiljø før ansættelse eller før familieforøgelse. Hvordan forholder virksomheden sig til ønsket om mere fritid eller mere fleksibel arbejdstid?
  • Vær bevidst om egne værdier og opstil konkrete mål for, hvad du vil nå i både privat- og arbejdsliv.
  • Tag en snak med arbejdsgiveren. Er der en måde, hvorpå dine mål kan blive opfyldt uden, at det går ud over hans eller hendes forventninger til dig og dit arbejde?
  • Overvej at skifte arbejdsplads, hvis du ikke føler, at du kan opnå lydhørhed over for dine ønsker og mål.