Øvrige

Findes frem­ti­dens mar­keds­fø­ring online?



Når man taler om markedsføring, er markedet der, hvor kunderne er - og det er i stigende grad online. Sociale medier er blevet en fast del af mediebrugernes hverdag i takt med, at internettet er blevet det foretrukne sted at læse avis, blogs, søge efter viden og foretage indkøb.

For at fange mediebrugernes opmærksomhed, er det derfor en rigtig god idé for firmaer at have en solid tilstedeværelse online - og det får man blandt andet ved at benytte sig af strategier inden for SEO, SEM, ambassadør-strategi og data-indsamling.

Omstillingsparathed

I 2013 foretog den amerikanske it-gigant Cisco en undersøgelse af trafikken via mobile enheder, der viste en stigning på 81 % fra disse enheder. Det betyder, at 50% af al webtrafik i dag sker over smartphones, tablets og lignende. Det betyder også, at det bliver mere og mere nødvendigt for firmaer at få tilpasset deres website til mobilen. For hvis websitet ikke har det, der kaldes et responsive design, så bliver det besværligt for kunden f.eks. at foretage et køb. På den konto vil mange firmaer kunne miste kunder.

Adspurgt tyder det dog på, at ansatte i marketingbranchen har svært ved at omstille sig til den måde, IT har forandret det at lave marketing. Da Adobe tidligere i år foretog en analyse af marketingbranchen, viste det sig nemlig, at mange mente, at de manglede undervisning i nye discipliner, at der var forvirring omkring arbejdsområder og fra ledelsen en manglende opbakning og omstillingsparathed over for forandringer.

Dette stiller nye krav til online management og til CMO'erne (chief marketing officers) og gør det til et stort aktiv i et markedsføringsjob at være orienteret om de nyeste trends inden for online markedsføring. Det kunne f.eks. betyde, at man har kendskab til strategier som SEM (search engine marketing), der indeholder brug af SEO (search engine optimization), hvilket består i at optimere en given hjemmesides placering og synlighed i søgemaskinernes resultater, eller reklame, f.eks. gennem Google AdWords eller analyse af data gennem Google Analytics. Søgeordsannoncering på Google er stadig en af de mest brugte online marketing metoder, selvom metoden er gået lidt tilbage det sidste år, mens bannerannoncer holder deres niveau og permission marketing (f.eks. tilladelse fra kunden til at sende nyhedsbrev ud) går en smule frem.

Cross-channel og ambassadør-strategien

Ud over strategier må man i marketingbranchen overveje, hvilke kanaler man bedst kan nå sin målgruppe igennem - om det er internettet, via smartphones og tablets, eller om det er gennem apps, QR-koder eller sociale medier. Her arbejdes der også meget med begrebet cross-channel, der betyder, at man arbejder gennem mange kanaler på én gang. Det er ikke sikkert, at det er relevant at lave cross-channelling for alle firmaer, for det handler om at være dygtig til at bruge de kanaler, der passer til det enkelte firmas kundegrupper og deres behov.

I Adobes analyse fra maj 2014 bliver sociale medier fremhævet som den vigtigste markedsføringsplatform i dag. Globalt findes der utroligt mange sociale medier, men kun få af dem er store nok i Danmark til at være relevante at bruge i forretningssammenhæng. Det er medier som Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram og Youtube. Her er de klassiske markedsføringsstrategier at lave målrettede kampagner og ikke kun skaffe likes, men også interagere med brugerne og at tweete flere gange om dagen for at få synlighed.

En af de nyeste tendenser inden for online markedsføring på sociale medier er dog at bruge brugernes sociale kapital direkte til at brande virksomheden, som Berlingske Business skriver. Og der findes mange eksempler på det allerede i Danmark, hvor butikker og producenter tilbyder kunderne en gratis treat i bytte for at de tagge venner, checke ind, tweete eller skaffe likes på et initiativ eller nyt produkt fra producenten eller butikken. Denne strategi kaldes ambassadør-strategi, og den handler om at få kunderne til at repræsentere virksomheden og skabe "viral synlighed." Som Thomas Bigum fra kursusvirksomheden Bigum&Co også udtaler, er det "afgørende, at virksomhederne ser på, hvem der taler godt om dem og deres brand, da det er det nye århundredes måde at markedsføre sig selv på."

Hvor er markedsføringen på vej hen?

Online markedsføring er eskaleret tydeligt siden de sociale mediers fremkomst og udbredelsen af smartphones og tablets, der nu er en fast del af mange menneskers hverdag. Mange mener, at det er smartphonen, der er den vigtigste platform at være synlig på for tiden - det er den, vi har med os ud af døren, og det er via den, at internettet er tilgængeligt for os 24/7. Dette gør, at virksomheder må markedsføre sig på mediets præmisser, f.eks. ved at gøre det nemt, problemfrit og effektivt at gå ind og foretage et køb eller en booking gennem en app.

Et andet aspekt er, at det med de sociale medier er blevet muligt at markedsføre sig på et helt nyt niveau ved at orientere sig i alle de personlige data, der pludseligt er tilgængelige. Analyser af forbrugerdata og afkodning af forbrugeradfærd normaliseres og effektiviseres og gør firmaerne i stand til at markedsføre sig mere målrettet og have en mere præcis kommunikation med kunden. Det gør det samtidig relevant at holde sig de etiske overvejelser omkring forbrugernes privatsfære for øje. Det er stifter af rådgivningsfirmaet Digital Identitet Pernille Tranbergs holdning, at hvis markedsføringen fortsætter i denne retning, bliver privatlivet en efterspurgt vare, og der er allerede nu en vækst i services, der har fokus på at beskytte folks identitet online. "Evnen til at behandle kundernes data etisk forsvarligt er ved at blive en konkurrenceparameter", som hun forklarer til Berlingske Business.

De nye teknologier og sociale online sites har forandret marketingbranchen og dens metoder drastisk. Nu mere end nogensinde, er det en branche, hvor det er altafgørende at have fingeren på pulsen, være omstillingsparat og følge markedet og forbrugerne netop dér, hvor de bevæger sig hen - og det er for tiden en bevægelse centreret omkring smartphones, tablets og de sociale medier.

Af: Tanne Søndertoft