Employer BrandingMotivation og trivsel

Hvordan holder du på dine me­d­ar­bej­de­re?

En af efterårets undersøgelser varslede, at hver fjerde medarbejder i 30’erne ville søge nyt job inden jul. Om det viser sig sandt eller ej, er det et udtryk for et dynamisk arbejdsmarked, hvor det er vigtigt at gøre sit for at holde på de ambitiøse medarbejdere.



Hver fjerde medarbejder i 30'erne ville søge nyt job inden jul. Men hvad kan du gøre for at holde på dine medarbejdere? Undersøgelsen, der er foretaget af Epinion for Deloitte, varslede, at hver fjerde medarbejder i 30’erne ville søge nyt job inden jul.

Det betyder, at det mere end nogensinde før er vigtigt at holde dine medarbejdere motiverede. At skabe motivation er et område, der er kilde til konstant udfordring for langt de fleste ledere, fordi medarbejdernes viden, kompetencer og engagement er et vigtigt parameter for virksomheder i dag.

Skab motivation

Langt de fleste ansættelsesforhold starter med, at medarbejderen er motiveret og optimistisk, og først efter et stykke tid begynder moralen at dale. Derfor handler motivation om at bevare og fortsætte entusiasmen.

Det kan gøres på flere forskellige måder:

  • Præstation: Medarbejderen skal føle sig stolt af sit arbejde og resultater. Derudover skal medarbejderen præsenteres for en åben dialog om karrieremuligheder og ønsker hertil.
  • Retfærdighed: Medarbejderen skal respekteres og behandles retfærdigt, hvad angår løn, personalegoder og jobsikkerhed.
  • Anerkendelse: Medarbejderen skal have et udbytterigt og støttende forhold til sin chef og til sine kolleger.

Hvad motiverer?

Som leder er det en god idé først at gøre sig bevidst om, hvad der motiverer. Ifølge en global undersøgelse, foretaget af The Network og Boston Consulting Group blandt 200.000 kandidater, indtager anerkendelse, forholdet til chefen og kollegerne en henholdsvis første-, anden- og tredjeplads over forhold, der skaber arbejdsglæde – og derfor motivation.

Anerkendelse motiverer

Derfor er nøglen til succesfuld motivation anerkendelse af medarbejderens kompetencer. Medarbejderne har behov for at føle sig kompetente, opleve selvbestemmelse og stå i relation til andre, så de oplever at høre til. Det er alt sammen behov, du som arbejdsgiver bør stimulere i forsøget på at motivere dine medarbejdere.

Kan behovene stimuleres af virksomheden, ledergruppen og kollegerne, er der langt større sandsynlighed for, at medarbejderne bliver.

Sådan holder du på dine medarbejdere:

  1. Vær et godt eksempel på den adfærd og det engagement, du gerne vil have dine medarbejdere til at udvise. Som leder er du automatisk en rollemodel, hvor handling og ord skal stemme overens.
  2. Vær bevidst om ikke at kræve mere af dine medarbejdere, end du selv er villig til at lægge på arbejdspladsen. Beder du dem om at arbejde over, så gør det også selv, så de føler, at I løfter i flok.
  3. Brug humor og en positiv attitude til at skabe god energi. Det kan have afgørende effekt på dine medarbejderes arbejdsplads, om du møder op træt og sur eller frisk og glad. Tænk over, hvordan du selv bliver påvirket af andres gode eller dårlige humør.
  4. Sæt klare mål for dine medarbejdere – og husk at fortælle dem om dem. Langt de fleste har brug for at vide, hvilken retning de skal bevæge sig i og hvorfor. Tilbyd medarbejderne karrieremuligheder og lyt til deres ønsker om dem.
  5. Lyt til dine medarbejderes idéer. Test dem af, som kan skabe værdi for virksomheden, så føler dine medarbejdere, at virksomheden er interesseret i deres bidrag som helhed – og ikke blot i deres tilstedeværelse 8-16.