LedelseMotivation og trivsel

9 ting du bør spørge me­d­ar­bej­de­ren om

Det er snart tid til de årlige medarbejderudviklingssamtaler (MUS), og det kan være svært som arbejdsgiver at sætte scenen, fordi samtalen er medarbejdernes taletid. Visse emner er imidlertid vigtige at få afklaret, og runder medarbejderen ikke dem, er det dit ansvar at spørge.



MUS er din mulighed for at gennemgå medarbejderens indsatser og resultater i løbet af året. Det betyder, at samtalen både er en bagudrettet evaluering af årets resultater, men også et initiativ, der gør det muligt for jer at dele mål og forslag til fremtidigt samarbejde.

Det kræver, at bestemte forhold afklares, så forudsætningerne for at komme i mål etableres.

De 9 ting du skal spørge om

1. Hvad gør dig glad?

Arbejdsglæde er alfa og omega, fordi det maksimerer motivationen og engagementet hos medarbejderne, og det øger sandsynligheden for, at medarbejderne bliver – også når virksomheden møder forandringer og modgang. Det er vigtigt for dig at vide, fordi du da bliver klar over, hvad du kan gøre for at etablere eller forstærke en følelse af arbejdsglæde.

2. Er der noget, du ønsker at blive bedre til?

Sættes ressourceoptimering i centrum er det naturligvis fornuftigt at afklare, hvordan medarbejderen ønsker at forbedre sine kvalifikationer, og om det kan gavne forretningen, at medarbejderen bliver sat ind i nye forretningsområder. Refleksionen over disse spørgsmål er forhold, du bør vægte højt hos medarbejderne, for der er ikke noget bedre, end en medarbejder, der ønsker at finpudse eller optimere kompetencer og på ny bidrage til de overordnede forretningsmål.

3. Hvad kunne du godt tænke dig at arbejde (mere) med?

Hvis medarbejderen ikke selv fortæller dig, at de ønsker at arbejde med specifikke indsatser eller projekter, er det en god idé at give dem muligheden for det. Med det spørgsmål kan du være sikker på, at medarbejderen vil udmærke sig i arbejdet, fordi indsatsen intuitivt slår dem som interessant.

4. Hvordan ser du fremtiden?

Udviklingssamtalen er den perfekte »one to one« med medarbejderen, og det er oplagt at klarlægge medarbejderens mål og fremtid og sammenholde det med virksomhedens mål og fremtid. I gennemgangen af virksomhedens situation og fremtid oplever flere arbejdsgivere, at medarbejderen tilbyder værdifulde oplysninger til at forstå, hvorfor virksomheden bevæger sig i en bestemt retning. Samtalerne kan derfor afdække vigtige forhold og meninger, der er vigtige for virksomhedens samlede virke.

5. Hvordan ønsker du at bidrage til virksomhedens succes?

Alle arbejdsgivere ønsker at stimulere et nyt niveau af dedikation og følelse af personlig udvikling i medarbejderens arbejdsmorale. Derfor bør du give medarbejderen mulighed for at reflektere over, hvordan de kan bidrage til virksomhedens overordnede mål og succes.

6. Hvad har du brug for, for at gøre dit arbejde godt?

Ønsker du, at medarbejderen skal yde optimalt, er det også nødvendigt, at du tilbyder atmosfæren og strukturen, der gør det muligt. Uanset hvor erfaren eller uerfaren du er som leder og arbejdsgiver, er det uvurderlig information, du får til gengæld for at stille dette spørgsmål.

7. Hvilke nye teknologier og muligheder kan udnyttes endnu bedre?

Produktiviteten stiger stødt, og kan dine medarbejdere ikke følge med, halter din virksomhed bagud i konkurrencen. Du bør derfor opfordre medarbejderen til at dele forslag til relevante præstationsfremmende muligheder, og til samtalen kan I sammen diskutere fordele ved at implementere nye værktøjer og metoder.

8. Er der noget, jeg som arbejdsgiver, bør stoppe med at gøre?

De fleste virksomheder udvikler og forbedrer sig gennem nye idéer, der kan tilføjes produkter eller driftspraksisser, der kan gøre virksomheden bedre til det, I gør. Det er imidlertid også vigtigt at forsøge at sætte fokus på, om man hver især gør noget, der kunne undværes – ikke for at skære ind til benet, men for at undgå at gøre det unødvendige. Det viser også medarbejderen, at din indstilling er, at alle kan forbedrer sig – både medarbejdere såvel som chefer.

9. Hvad fungerer ikke? Og hvordan kan vi gøre det bedre?

Medarbejderne på gulvet ejer en stor del af virksomhedens succes, og derfor er det afgørende for dig at vide, om der er forhold, der ganske enkelt ikke fungerer. Det er også meget muligt, at du kender løsningen på deres udfordringer og derfor kan lette dine medarbejderes daglige arbejde. På den måde gør du medarbejderne til herre over virksomhedens succes og deres egen arbejdsglæde.

Kilde: Forbes Magazine