Det er typisk sådan, at de stærkeste talenter allerede er ansat i en anden virksomhed. Udfordringen er først og fremmest at finde vej til de passive jobsøgere og tiltrække dem til netop din virksomhed.
Et beskedent opsving i økonomien gør, at der stadig er rift om de bedste kandidater på markedet. Derfor skal du handle klogt, og du skal handle nu.
Amy Rees Anderson, der er mentor og konsulent for iværksættere og vækstvirksomheder, har delt sine tanker om unik rekrutteringspraksis hos Forbes Media. Idéerne kan virke absurde og for meget, men de er »ud-af-boksen« – og de virkede.
1. Skab nysgerrighed i biografen
Hele udfordringen er at finde de kandidater, der ikke umiddelbart leder efter et nyt job. Biografen er et af de steder, hvor de besøgende faktisk ser reklamer. Ganske enkelt, fordi det er en del af oplevelsen. Derfor kunne et 15 sekunders spot i reklameblokken være en god mulighed for eksponering til de passive kandidater.
Det er imidlertid dyrt at caste og hyre reklameskuespillere. Derfor er det en god idé at involvere dine nuværende medarbejdere, der også kan skabe en employer branding-effekt. Amy Rees Anderson fortæller til Forbes Media, at medarbejderne i hendes tilfælde blev bedt om at optage en 6 sekunders video derhjemme, hvor de skulle opføre sig så fjollet og sjovt som muligt. De sjoveste klip blev udvalgt og sammensat til en reklame efterfulgt af ordene: "Featuring the Elite Talent of [Company Name]".
Reklamen sluttede med spørgsmålet og opfordringen »What is Your Elite Talent? Apply Now” ledsaget af navnet på virksomhedens hjemmeside.
Tiltaget fik stor succes, fordi det skabte undren og nysgerrighed hos biografgængerne, der besøgte hjemmesiden og læste om de ledige stillinger.
2. Dekorér en autocamper
At ramme kandidater, der allerede er i job, er en vanskelig opgave. Derfor er det naturligvis oplagt at møde dem, hvor de allerede er: På deres nuværende arbejdsplads.
Idéen er, at virksomheden investerer i en ældre – og derfor billigere – autocamper og beklæder den med folie og teksten: "Now Hiring". På den måde skabes et mobilt rekrutteringskontor, der møder kandidaterne, hvor de er. Amy Rees Anderson fortæller, hvordan de kørte autocamperen ud til de virksomheder, de fandt interessante, og ventede på, at medarbejderne fik frokostpause, da det var det tidspunkt flest folk enten kom til eller forlod arbejdspladsen. Uden for autocamperen ventede nuværende medarbejdere med brochurer, store smil og en lyst til at indgå i dialog med forbipasserende kandidater.
3. Giv en anbefaling
Lad dine medarbejdere hjælpe dig med at finde de rette profiler til virksomheden. Køb visitkort med virksomhedens navn, telefonnummer, webadresse og ordene "Now Hiring"-stemplet på tværs af kortet med røde bogstaver. På den anden side skal stå: "Tell them __________ said you are awesome!"
Idéen er, at medarbejderne skal have disse kort på sig, uanset hvor de befinder sig – også i deres fritid. Og møder de en helt unik og særligt arbejdsom person, kan de give vedkommende et kort med deres navn på og dermed forære en direkte anbefaling. Det betyder ikke noget, om der er en venlig medarbejder i McDonald’s drive-in, eller om det er salgsassistenten i en skobutik. Det, der betyder noget er, om personen har udvist et særligt servicegen og er gået den ekstra mil for at gøre kunden glad.
Føler du dig inspireret?
Initiativerne kræver naturligvis ressourcer (penge og dygtige, taleglade medarbejdere), men de er også blot en påmindelse om, at kreativiteten ikke må tilsidesættes, når du leder efter kvalificeret arbejdskraft.
Har du brug for at tage en snak om din egen rekrutteringspraksis? Så kontakt os på tlf. 72 25 15 25 eller på info@stepstone.dk.