Ledelse

Sidste års vinder i DM i e-ledelse: Spillet trænede mig i om­stil­lings­pa­rat­hed

Når vinderen af sidste års DM i e-ledelse, Henrik Storm Matthesen, tænker tilbage på, hvad han tog med sig fra spillet, er det evnen til at omstille sig. Her deler han 3 tips til årets deltagere samt hvilke erfaringer fra spillet, han mener, man kan tage med sig over i hverdagen som leder.



Henrik Storm Matthesen, personale- og udviklingskonsulent i Frøs Sparekasse, vandt DM i ledelse 2019. Finalen blev spillet på StepStones stand på HR-messen Træfpunkt HR, og når han tænker tilbage på, hvad han tog med sig, er det først og fremmest selve oplevelsen, han genkalder sig.

”Det var en spændende oplevelse at være med i! At stå i en finale med modstandere, det lærer man altid noget af,” siger han.

DM i e-ledelse består af et digitalt værktøj til at træne virkelighedstro simuleringer for ledere, som spilles online og i runder, og StepStone udbyder spillet med samarbejdspartneren Actee. I spillet simuleres realistiske dilemmaer, hvor deltagerne træner deres evner til at lede forandring ved at træffe en række valg og få deres medarbejdere med ombord. Når Henrik skal sætte ord på, hvad han mere langsigtet har taget med sig fra DM i e-ledelse, stiller han skarpt på øgede kompetencer inden for forandringsledelse og forståelse af menneskelig adfærd:

”Jeg blev klogere på mig selv og andres adfærd. Nogle af de oplevelser, man får undervejs i spillet, og som simuleringer kan, er at man kommer til at kunne håndtere nogle komplekse dilemmaer komprimeret over tid. Man lærer noget om, hvordan forandringer påvirker andre mennesker,” siger Henrik.

Han uddyber fordelen ved, at læringen foregår i et simuleringsmiljø:

”Man kan jo prøve at træffe nogle valg. ’Hov, nu tabte jeg én, det havde jeg faktisk ikke regnet med, da jeg tog det valg, for jeg gik jo ind og snakkede med ham’. Så der lærer man noget omkring mennesker og adfærd og forandringer, og man lærer hele tiden noget i spillet.”

Tips til at vinde – i hverdagen og i spillet

Det, der fik Henrik helt til guldplaceringen på podiet var, ifølge ham selv, at han var velovervejet i sine beslutninger og målrettet igennem hele spillet fulgte den plan, han havde lagt. Det er et tip, han gerne vil dele med årets deltagere, og det er noget, han mener man kan tage med sig over til hverdagen som leder, for ifølge Henrik er det i bund og grund hvad en god leder kan – at agere og stole på planen, men være klar til at håndtere uventede udfordringer.

”Jeg havde prøvet at være velovervejet i mine beslutninger. Forsøgte at arbejde ud fra den plan, jeg havde lagt i forvejen. Det er nok sådan, vi skal arbejde i hverdagen. Prøve at lægge en plan og holde os til den, men så kan der komme ting, og de udfordringer, der opstår undervejs, dem må vi håndtere som gode ledere. For vi skal både motivere og inspirere og forstå vores medarbejdere, men vi skal også være gode ledere i forhold til at handle og tage affære på de udfordringer, der kommer, og som situationen kræver,” siger han.

Henriks 3 gode råd er:

  1. Stol på mavefornemmelsen - du skal turde træffe beslutninger
  2. Hold dig til planen og stol på, at den virker
  3. Vær klar til at agere, hvis der er behov

Gamification som et udviklingsværktøj

Henrik havde en interesse for simulering og gamification fra et organisationsudviklingsperspektiv, allerede inden han deltog i DM sidste år, og den er kun blevet skærpet efter han fik prøvet Actees ledelsesspil.

”Fordelen ved at simulere er, at vi kan træne i at være omstillingsparate. Vi kan træne det her med at sige ’OK, nu opstår der en ny situation. Der skete ikke det, vi havde forventet, men der skete noget andet, og vi kan agere ud fra den nye situation’. Vi lærer at være mere omstillingsparate. Nærværende og omstillingsparate på én gang,” siger han.

Det mener han er ekstra relevant efter et forår, hvor alle blev kastet ud i distanceledelse, som stiller nye krav til lederne.

”At have øje for den enkelte medarbejder på distancen er en ny disciplin for mange ledere. Og det kommer vi til at se mere af, for fleksibiliteten stiller flere krav til lederne fremad,” siger han og udpeger nogle af de vigtigste lederkompetencer anno 2020 til at være nærværende, lyttende og omstillingsparat.

Som en del af gevinsten får vinderens virksomhed adgang til Actees ledelsesudviklingsspil i ét år, hvilket Frøs Sparekasse også har fået, og som Henrik har opnået at blive certificeret i Actee. Henriks uddannelsesmæssige baggrund består derudover blandt andet af en Master i Virksomhedskommunikation oven i en projektlederuddannelse og har desuden netop fået certificering i forandringsledelse fra ADKAR.

Medieinteressen overraskede og gav virksomhedseksponering

Henrik havde nærmest ikke tørret vindersveden af panden, da de første medier stod klar til at interviewe ham.

”Jeg var overrasket over den PR og opmærksomhed om min person, der kom efter jeg vandt – det havde jeg ikke forventet. Jeg var to gange i P1 og to gange i P4, jeg var Lørdagsgæsten, og så var der ellers diverse medier - Jyske Vestkysten og andre skrevne og internetmedier – der skrev om det. Jeg var overrasket over, hvor meget det rygtes og hvor mange hilsener, jeg fik rundt omkring fra,” siger han.

Direkte adspurgt om omtalen mon har gjort en forskel for virksomheden, vender Henrik på spørgsmålet og sætter sin fine placering i det lys, en dygtig leder gør:

”Det gør nok altid noget for brandingen, at vi som virksomhed synliggør, at vi arbejder med de ting. Det er vel altid en positiv historie, der styrker folks syn på vores virksomhed og vores brand. Samtidig har vi fået muligheden for at træne alle vores ledere i forandringsledelse, og de kan se den forskel, det gør,” siger han.

DM i e-ledelse 2020

I årets spil i DM i e-ledelse er der fokus på distanceledelse.

Som deltager i årets spil skal du lede en mindre afdeling, der er tvunget til at arbejde hjemmefra. I spillet trænes du således i at træffe udfordrende beslutninger og forstå forskellige team-medlemmers reaktion. I spillet har dine beslutninger har forskellige udbytter, men hvilke dilemmaer løber du ind i, hvad er konsekvensen af dine valg, og hvordan sikrer du, at du får hele dit team med?