HR og lederrekrutteringJobannoncering

Sådan får flest ledere job

Årets Megafon-måling for Danske Medier afdækker, hvordan flest ledere kommer i job. Brugbar viden for dig, der indimellem står med en lederopsigelse og udsigt til en kompleks rekrutteringsproces af den helt rette leder til din virksomhed. Læs om undersøgelsen og få tips til at komme i mål med ansættelsen.



Hvordan kommer ledere i arbejde?

Spørger du 1.349 danskere, er svaret klart. På førstepladsen ligger jobsites, som har fået 17 procent af lederne i job. 16 procent har benyttet sig af deres faglige eller personlige netværk, og 14 procent er blevet kontaktet af en virksomhed. Megafon-målingen blev foretaget i januar 2019.

Med undersøgelsen ligger ledere sig relativt ens i forhold til resten af befolkningen, når det kommer til seneste jobskifte. Den største forskel viser sig ved, at 50 procent flere ledere bliver headhuntet.

Her viser undersøgelsen, at 14 procent af lederne har skiftet job, fordi de er blevet kontaktet direkte af en virksomhed, mens 6 procent er blevet headhuntet via et rekrutteringsbureau.

Det gør jobsites og netværk til de største enkeltstående kanaler for jobsøgning blandt ledere – og resten af befolkningen i øvrigt.

Få lander job via sociale medier

For flere kommer det måske som en overraskelse, at kun 5 procent finder det næste job via LinkedIn, mens tallet for Facebook er 1 procent. Der synes jo ellers at være godt gang i både jobopslag, posts og faglige diskussioner på de sociale medier.

Men bare fordi du er synlig online, er det ikke ensbetydende med at lande et nyt job. En af forklaringerne på den manglende jobgevinst kan handle om, at lederne bruger sociale medier passivt i forhold til jobsøgning.

Dykker vi ned i tallene for LinkedIn, svarer cirka halvdelen af lederne, at de oplever at blive kontaktet med et jobtilbud via en virksomhed eller eget netværk. Imens angiver kun 27 procent, at de selv aktivt undersøger deres jobmuligheder.

Noget tyder altså på, at lederne i højere grad forventer, at drømmejobbet kommer til dem. Og så kan der godt gå lang tid, før det rette tilbud lander i indbakken på de sociale medier.


Start med jobsites og bureauer

Hvad betyder det for din rekrutteringsstrategi?

Målingen understreger vigtigheden af jobsites og rekrutteringsbureauer, når du skal have den rette leder i folden.

Jobsitet eksponerer dit ledige lederjob på en platform, hvor jobsøgende ledere aktivt afsøger jobmarkedet for at komme frem i karrieren.

Rekrutteringsbureauet er specialiseret i at forstå virksomhedens behov og kan derfor bistå dig i hele processen – fra den gode jobannonce målrettet ledere til eksponering, gennemlæsning af ansøgninger, udvælge kandidater og kalde dem til samtale.

Hos StepStone får du begge dele. Du kan både orientere dig i vores annonceringsløsninger, der er tilpasset dit behov. Her kan du vælge, hvor bredt du vil ud på landets største jobsites. Vi samarbejder også med en lang række rekrutteringsbureauer, som du kan finde i oversigten her – ens for dem alle er, at de har mulighed for at hjælpe dig med at rekruttere ledere.