HR og lederrekrutteringJobannoncering

6 gode grunde til at være pro­fes­sio­nel i din re­k­rut­te­ring



Det er ikke kun nødvendigt at behandle jobsøgende kandidater godt. Det er også en god idé og en investering, hvis du vil beskytte din virksomhed og dens brand. StepStone vejleder dig til professionel kommunikation i din rekrutteringsproces.

Kommunikation med kandidater består af flere faser. Når du først har sorteret i ansøgningerne til stillingen, skal du indkalde kandidaterne til samtale. Dernæst udvælger du dig den rette kandidat. Det kan lyde som en meget koncentreret proces målrettet den ene kandidat, der løber med stillingen.

Men det er ikke alene kommunikationen til den rette kandidat, der er afgørende under rekrutteringsprocessen. Dit brand kan ligefrem være i fare, hvis det er det eneste, du fokuserer på. Kommunikationen til de kandidater, der får afslag både før og efter jobsamtalen er mindst ligeså vigtig. Og det er den af flere årsager:

1: Nogen kender nogen

Det er meget sandsynligt, at en jobsøgende kandidat i forvejen kender en eller flere personer i den virksomhed, de søger job hos. Er kommunikationen uprofessionel, er det meget sandsynligt, at budskabet spredes til dine medarbejdere, og dét kan skade virksomhedskulturen.

2: Dårlige indtryk giver dårlig omtale

Hvis du behandler medarbejdere, jobsøgere og mennesker dårligt, er det ikke blot virksomhedskulturen, men også virksomhedens image i omverdenen, der lider last. Erfaringer fra andre virksomheder, der er endt i mediestorme, gør det værd at overveje kommunikationen til mennesket bag ansøgningen.

3: Det femte P: People

At du taler pænt til alle jobsøgende kandidater, og giver dem relevant feedback, viser, at du tager folk seriøst og er bevidst om dit brand og dets værdier.

4: Rekruttering kan være win-win

Ved at kommunikere professionelt kan du ligefrem skabe en dobbelt-positiv effekt af din rekrutteringsproces, fordi det ikke alene sikrer dig den rette kandidat, men ligeledes gør virksomheden til et eftertragtet sted at søge job i fremtiden.

5: Din feedback er guld værd

Kandidaterne kan ofte stå tilbage med en flad fornemmelse, hvis de ikke får en relevant begrundelse for at få afslag – både før og efter jobsamtalen. At du giver dem en begrundelse og kommer med konstruktiv feedback på samtalen, hjælper kandidaterne til at blive mere målrettede i deres jobsøgningsproces.

6: Måske kommer du til at mangle igen

Du kommer til at søge kandidater til andre stillinger i fremtiden. Her kan kandidater, der i første omgang fik afslag, vise sig relevante, men de vil kun søge igen, hvis de er blevet behandlet professionelt.

5 måder at være professionel på

  1. Vær tydelig i din kommunikation. Det nytter ikke noget at pakke tingene ind, så vær klar i spyttet, så dine ansøgere ved, hvor de er i forløbet.
  2. Kommunikér med respekt. Mange ansøgere bruger meget krudt på deres ansøgninger, og du må huske, at de alle drømmer om at få lige netop dét job.
  3. Send svar til alle. Som nævnt bør et afslag indeholde en begrundelse for at vælge personen fra.
  4. Overhold aftaler og tidsfrister. Der er ikke noget værre end at sidde tilbage og vente på et svar, der skulle være kommet for en uge siden. Hvis dit stillingsopslag indeholder en dato for samtaler, så sørg for at give alle kandidater svar inden da.
  5. Vær reel. Har du haft en kandidat til samtale og vælger at afvise, giv da kandidaten reel og brugbar feedback, som denne kan benytte fremadrettet. Det positive i at komme til jobsamtale er netop, at det gerne skal være en læring – trods alt.

Ønsker du professionel hjælp i din rekruttering?

StepStone er en af Danmarks førende leverandører af online karriereservice og annonceringsløsninger, og vi fokuserer på at skabe det rette match mellem kvalificerede kandidater og rekrutterende virksomheder.

Book din annonce på www.stepstone.dk eller på telefon 72 25 15 25.

Af: Stine Bjerre Hedel,
Kommunikationskonsulent og Redaktør
Kommunikationen.dk, 5. februar 2014