I min coachingpraksis møder jeg ofte ledere, der overvejer at skifte job. Måske har de siddet i jobbet længe, så nu keder de sig. Måske er der ting i jobbet, som frustrerer dem; overbelastning, meningsløshed, manglende mål og retning, osv.
Det, de har til fælles, er et mix af ubehagelige følelser. Overvældelse og forvirring er blandt de mest almindelige. For man ved jo, hvad man har, og ikke hvad man får. Det ER jo også meget rart, at man kan køre det meste på rutinen. Det kan faktisk også tære på selvtilliden, at man pludseligt skal ud på jobmarkedet og stille sig selv til skue. Det kan blive svært at få øje på, hvad det egentligt var, man var god til.
I den slags situationer foreslår jeg altid, at vi starter ved begyndelsen, når det gælder dine ønsker og krav til dit næste job. Det bliver meget nemmere at gå efter det, du helst vil have, hvis du ved, hvad det er!
Ved at svare på nedenstående spørgsmål, kan du identificere, hvordan dit næste lederjob skal se ud. Overvej samtidig hvad der vil være ”nice to have” og ”need to have”. Og se også på, hvad dine ”dealbreakers” er – vilkår du ikke vil være foruden.
Ledelsesansvar
Ønsker du en stilling med ledelsesansvar? På hvilket niveau?
Arbejdsopgaver
Hvordan ser din ideelle jobbeskrivelse ud? Lav en jobbeskrivelse, som matcher dine færdigheder, erfaring, kompetencer, interesser og karrieremål.
Work-life balance
Hvad vil du have angående arbejdstid, hjemmearbejde og ferie? Hvad vil være det optimale i forhold til overarbejde og såkaldte ”interessetimer”?
Uddannelses- og udviklingsmuligheder
Hvad er dine ønsker i forhold til videreuddannelse, kurser, certificeringer eller træning?
Rejsedage
Er du er villig til at rejse som en del af jobbet? I givet fald: Hvor ofte?
Beliggenhed og afstand
Hvor er din ideelle arbejdsplads placeret geografisk? Hvis du skulle tegne en cirkel på et kort, der markerer det område, du vil arbejde indenfor, hvor stor er den så – og hvad er udgangspunktet? Tænk over, hvor jobbet ideelt set er placeret i forhold til din bopæl. Overvej transportmuligheder, pendletid og omkostninger ved at komme til og fra arbejde. Overvej også, om hjemmearbejde skal være en del af pakken.
Arbejdstid
Beslut, om du ønsker et fuldtidsjob eller deltidsjob. Her kan du også gøre op med dig selv, hvor stor en arbejdsbyrde og stressniveau, du ideelt set trives med. Hvor vigtigt er det for dig, om virksomheden tilbyder fleksibilitet med hensyn til arbejdssted, hjemmearbejde eller alternative arbejdsarrangementer?
Løn og godtgørelser
Hvad vil du gerne have i løn? Hvad er det mindste, du vil acceptere? Hvad vil du gå efter i forhold til bonusser, frynsegoder, pensionsordninger og sundhedsforsikringer? Hvad er dine dealbreakers?
Karriereudvikling og fremtidige muligheder
Er det vigtigt for dig at finde et job, som kan bidrage til din karriereudvikling? Eller at arbejde et sted, hvor der er mulighed for at avancere internt?
Arbejdsmiljø og kultur
Hvilken type kultur trives du i? Hvad er dine værdier og præferencer i forhold til at kunne vurdere om de matcher en given virksomhedens værdier, arbejdsmiljø og teamdynamik?
Virksomhedens renommé og etik
Har du særlige krav til din arbejdsplads omdømme i branchen? Hvad skal der til for at en given virksomhedens praksis og forretningsmetoder er i overensstemmelse med dine personlige etiske og moralske værdier?
Personlig udvikling og mening
Hvilke elementer skal være til stede, for at du oplever at et job giver mening? Hvilke ønsker har du til jobbets bidrag til din personlige udvikling?
Arbejdsretlige forhold
Har du ønsker eller krav til ansættelsesperiode, opsigelsesvarsler, konkurrenceklausuler eller andre juridiske aspekter?
Diversitet, inklusion og miljømæssige initiativer
Er det vigtigt for dig at arbejde i en virksomhed, der prioriterer diversitet og inklusion i deres arbejdskultur? Eller hvordan virksomheden bidrager til miljømæssige og sociale initiativer?
Anerkendelse og belønning
Hvad skal der til for at du føler dig anerkendt og belønnet?
Arbejdsrelationer og samarbejde
Hvilke behov har du for at trives optimalt i et samarbejde? Hvilke krav har du til kommende ledelseskolleger og medarbejdere?
Teknologiske ressourcer
Hvilke teknologiske værktøjer og ressourcer har du brug for, for at udføre dit job effektivt?
Størrelse og struktur
Har du særlige præferencer til virksomhedens størrelse eller struktur?
At afdække dine dealbreakers er et godt første skridt mod dit næste lederjob. Og denne afdækning gør det i øvrigt nemmere at indtaste dine søgekriterier i Jobindex’ Jobagent – så er du i gang!