Jobsøgning som leder

Ansøgere: For mange stil­lings­an­non­cer lover for meget

I iveren efter at rekruttere de bedste medarbejdere, kommer nogle virksomheder til at oversælge opgaverne i deres stillingsannoncer. Det er dårlig business for både kandidat og virksomhed.



Jobsøgere skal være kritiske, før de forlader et godt job for et nyt. Hver tredje dansker har nemlig oplevet, at virksomheders jobopslag ikke helt stemte overens med virkeligheden, viser Userneeds-undersøgelse lavet for fagforeningen Business Danmark.

Jobbene lyder måske spændende og giver indtryk af, at man skal udvikle og har ansvar for strategi, planer og produkter, men når det så kommer til stykket, fylder driftsopgaver måske 90 procent af arbejdstiden, siger Kasper Rubæk, der er ansvarlig for karriererådgivning i Business Danmark og fortsætter:

Noget af det vi ser, er så overdrevet, at det er helt umuligt at finde ud af, hvad der er op og ned i jobbet, men som nyansat går der sjældent mere end et par dage, så ved man, hvad der er op og ned, så meld rent ud fra starten, lyder hans opfordring til virksomhederne.

En lose-lose situation

En oversolgt stilling er især problematisk, når en jobkandidat ved et skifte giver afkald på et langt opsigelsesvarsel.

Ved den type jobskifte ser vi ofte kandidater bede om et forlænget opsigelsesvarsel med fritstilling, et sign-on fee eller en arbejdsgiverbetalt lønsikring i en periode, forklarer Kasper Rubæk og tilføjer, at uindfriede forventninger hurtigt kan ramme virksomheder som en boomerang:

Det er enormt uproduktivt for en virksomhed, når overdrivelser giver anledning til et forkert match. Det er snarere reglen end undtagelsen, at der går 6-12 måneder før en ny medarbejder er oppe i fulde omdrejninger, ligesom selve onboardingen trækker ressourcer ud af de øvrige medarbejdere.

Når en kandidat skifter job, sker der som regel også det, at de skriver det på LinkedIn og andre sociale medier. Stopper samarbejdet så kort tid efter, er det noget af en maveplasker. En skuffet medarbejder vil med garanti ikke anbefale sit netværk at søge job i virksomheden, og sådanne anbefalinger fra tidligere ansatte - eller manglen på samme – bliver der lagt mærke til.

Han fraråder dog skuffede ex-medarbejdere at poste negative opslag om virksomheden, som kan være i strid med ens loyalitetsforpligtigelse og tavshedspligt.

Sælg dig selv til kurs 100

Ikke kun virksomheder kan finde på at overdrive. Ifølge undersøgelsen har hver tredje ansøger også overdrevet sine erfaringer eller ansvar – det gælder især yngre medarbejdere. Men det er en skidt strategi, forklarer Kasper Rubæk.

Den slags bliver som regel opdaget, og så ser man ret fåret ud. Rekrutteringskonsulenterne er jo toptrænede i spørgeteknik, mens det måske er år og dag siden du sidst selv søgte job. Så lad være, men sælg dig selv til kurs 100 i forhold til dine faktiske kvalifikationer, det øger dine chancer for succes betragteligt.

Du kan selvfølgelig sagtens søge en stilling, hvor du ikke mestrer alt på forhånd. Det er ofte også en fordel for virksomheden, fordi du så har et udviklingspotentiale, og jeres fælles rejse sammen har et længere perspektiv, siger Kasper Rubæk.

Michael Krag-Svendsen – LinkedIn

Læs også