Næsten hver tredje medarbejder (29 pct.) bliver kontaktet af deres arbejdsplads i ferien. Det viser en spritny undersøgelse, gennemført af Norstat for Business Danmark blandt mere end 1.000 lønmodtagere.
Og det er alarmerende tal, mener fagforeningens administrerende direktør, Martin Kildgaard Nielsen.
"Det er afgørende, at medarbejdere får lov til at koble helt fra og nyde deres ferie uden forstyrrelser, da det er essentielt for deres mentale helbred og generelle trivsel. Jeg er overbevist om, at langt det meste arbejde kan vente," siger han til TV2 og Ritzau.
Ferieloven blev skabt for, at ansatte kunne få tid til at restituere fra arbejdet. Arbejdsgivere kan i force majeure situationer kan aflyse din ferie, så længe den ikke er startet. Men er den først gået i gang, er du hverken forpligtet til at afbryde din ferie eller svare på jobopkald. Vælger du at svare, skal du naturligvis kompenseres med nye feriedage svarende til den tid, du bruger.
Topledere skal lægge stilen om
Ifølge undersøgelsen kontaktes ledere dobbelt så tit (53 pct.) af deres nærmeste leder, end tilfældet er for medarbejdere (23 pct.)
Martin Kildgaard Nielsen, opfordrer derfor top- og mellemledere til med egen adfærd at signalere, at ferie er ferie.
”Det drypper nedad i systemet og skaber en kultur, hvor mange føler sig nødsaget til at stå standby,” siger han.
Undersøgelsen viser, at mange af os føler, at vi skal være tilgængelige ved telefonen og computeren, hvis jobbet ringer. Hele 48 pct. mener de skal svare på opkald fra chefen og kolleger, mens fire ud af ti enten er tilgængelige på mails eller løser arbejdsopgaver under deres ferie.
"Teknologien tilbyder os utallige muligheder for at komme i kontakt, men det er en stor ulempe i ferien. Det en glidebane at besvare mails og opkald og signalerer, at det er acceptabelt, vi forstyrrer hinanden. Det kan måske virke harmløst en enkelt gang, men hvis det bliver normen i virksomhedskulturen, bevæger vi os i den helt forkerte retning," forklarer han.
Flere dage om at komme ned i gear
Han minder også om, at vi ved forstyrrelser bliver revet ud af den afslapning, som det kan tage dagevis at hengive os til.
For op til ferien føler hver tredje sig stresset, fordi der skal lukkes opgaver, så de ikke overdrages til kollegerne. Men det har en pris. Mere end hver tredje bruger tre dage eller mere på at komme ned i feriegear, mens hver tiende aldrig mentalt slipper arbejdet. "Det illustrerer tydeligt, at vi har et problem og et behov for at slappe af. Ferietiden er utrolig vigtig at prioritere højt, så vi er i stand til at præstere resten af året, uden det går ud over den mentale sundhed," siger Martin Kildgaard Nielsen.
TV 2 har spurgt Helle Rosdahl Lund fra Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familieliv, hvordan man bedst slipper jobtankerne i ferien.
5 gode råd
- En god indflyvning til ferien. Indstil autosvar på din e-mail og telefon, så kollegaerne ved, du er utilgængelig. Dette skaber klare forventninger. Uddeleger opgaver, der ikke kan vente, og accepter, at nogle opgaver må vente til efter ferien.
- Ingen er uundværlig. Hvis virksomheden ikke kan klare sig uden dig i ferien, er der ledelsesmæssige problemer. Langt det meste kan planlægges. Afbrudt ferie kan føre til stress og lavere effektivitet, hvilket er dårligt for arbejdspladsen.
- Gør noget godt for dig selv. Lav ting i ferien, du ikke altid har tid til i hverdagen, som gør dig glad, giver energi, styrker dit immunforsvar og reducerer stress.
- Fokuser på dem, du holder af. Brug ferien til nærvær, opbygge og styrke relationer gennem dybe samtaler og fælles aktiviteter – og undgå at blive forstyrret af arbejdet.
- En rolig opstart. Start langsomt op igen efter ferien. Begynd for eksempel midt på ugen, så du lander roligt, og sæt tid af i kalenderen til at få overblik.
Nikolaj Henum - LinkedIn