Vis dit lederpotentiale til jobsamtalen

En jobsamtale er som bekendt en af de afgørende dele af rekrutteringsprocessen, hvor arbejdsgiveren har mulighed for selv at tale med dig og vurdere, om du er den rette til jobbet. Men det er også en afgørende mulighed for dig til at gøre indtryk og overbevise arbejdsgiveren om, at netop du er den rette.

Vær autentisk og mærk dig selv

En god første samtale handler om at være godt forberedt, kommunikere klart og tydeligt og vise din interesse og entusiasme for jobbet. Det er vigtigt at researche virksomheden og stillingen grundigt inden samtalen, så du har en idé om deres værdier og behov – så kan du nemlig også forberede relevante spørgsmål.

Øv dig på at beskrive dine faglige og personlige kompetencer på en klar og præcis måde og på at vise, hvordan de kan være relevante for jobbet. Det handler også om at være autentisk og ærlig. Det er vigtigt at være dig selv og vise din personlighed, så arbejdsgiveren kan vurdere, om du vil passe ind i teamet og virksomhedskulturen. Det er også vigtigt at være ærlig om dine styrker og svagheder og vise, at du er villig til at lære og udvikle dig.

god til at lytte

Er du god til at lytte?

En succesfuld jobsamtale kræver gode kommunikationsevner, og ikke mindst at du er god til at lytte. Det er vigtigt at lytte opmærksomt til arbejdsgiverens spørgsmål og svare klart og præcist. Husk også at stille relevante spørgsmål og vise din interesse for jobbet overfor din kommende arbejdsgiver, når samtalen er i gang.

Samlet set handler samtalen om at vise din bedste side, være forberedt og kommunikere tydeligt og ærligt. Hvis du formår at gøre det, kan du øge dine chancer for at blive indkaldt til den næste jobsamtale og måske endda lande drømmejobbet.

Sådan forbereder du dig til jobsamtalen

Grundig forberedelse er afgørende for den gode jobsamtale. Derfor er det vigtigt, at du strukturerer din tid og bruger den rigtigt i tiden op til samtalen. Her er nogle eksempler på, hvordan du kan forberede dig.


Grundig research af virksomheden er godt givet ud, fordi det både kan minimere nervøsitet og imponere arbejdsgiver.

Du kan blandt andet besøge virksomhedens hjemmeside, sætte dig ind i dens produkter, værdier og virksomhedskultur, men også undersøge virksomhedens tilstedeværelse på sociale medier for at få indblik i, hvad du potentielt bliver en del af.

Din forberedelse bør også bestå i at genlæse jobannoncen, så du er helt skarp på de ord og vendinger, virksomheden selv bruger om behovet for en ny chef. Marker eventuelt ord, der matcher dine kompetencer og tænk over, hvordan du kan illustrere netop det med relaterbare eksempler.
Selvom du godt kender svaret på de fleste spørgsmål, en arbejdsgiver kan finde på at stille, giver det alligevel en fornyet selvtillid at sige dem højt – enten til dig selv eller en, du kender.

Vær sikker på, at du får undersøgt, hvor du skal til jobsamtale, og hvornår du skal af sted for at komme på et tidspunkt, der hverken er for sent eller for tidligt. Brug tiden, fra du ankommer, til samtalen starter, på at trække vejret og samle tankerne.

Skulle du komme for sent, er det selvfølgelig god stil at give besked og beklage.

En god samtale afhænger i langt de fleste tilfælde af dine sociale egenskaber og menneskelige forståelse – sådan er det også i jobsamtalen. Mærk stemningen undervejs, men vær altid tro mod den, du er. Vær autentisk og ærlig omkring dine styrker og svagheder. Vis lige præcis, hvem du er som menneske og leder, så arbejdsgiver ser, at du er den rette til at varetage jobbet.


Eksempler på spørgsmål til dig

Vi har samlet en række spørgsmål, som arbejdsgiver kan finde på at stille til jobsamtalen – og vores bud på, hvad du kan holde fokus på i dine svar. Du kan aldrig forberede dig på alt, og det skal du heller ikke. Husk, at samtaler gerne skal udvikle sig naturligt, men derfor kan det alligevel give ro i maven at have forberedt sig på nogle af de mest anvendte spørgsmål.


Spørgsmålet stiller arbejdsgiver ofte for at åbne samtalen. Det giver dig samtidig mulighed for at indlede samtalen med noget af det, du har forberedt. Prioriter at beskrive dine faglige kompetencer og sæt dem i relation til lederjobbet, du søger.
Når arbejdsgiver spørger sådan, får du mulighed for at påpege kompetencer og erfaringer, der er relevante for lederjobbet, du søger. Jo mere konkret og præcis, du kan være, desto mere relevant vil arbejdsgiver opleve dit svar.
Arbejdsgiver stiller spørgsmålet for at give dig mulighed for at nuancere dine personlige egenskaber. Fremhæv styrker, der er til fordel for virksomheden, og vælg svagheder, der kommer fra et ærligt sted, men som samtidig viser, at du er villig til at arbejde med dig selv.
Svaret på spørgsmålet skal gøre arbejdsgiver klogere på dine karrieremål, og om de matcher virksomhedens planer med jobbet. Arbejdsgiver ønsker også at blive bevidst om, hvorvidt de har mulighed for at imødekomme dine forventninger til faglig og personlig udvikling.

Vi kommer alle ud i situationer, hvor vi i større eller mindre grad er uenige med andre – og det er vigtigt at kunne sætte ord på, hvad der er vigtigt for dig, når du håndterer konflikter. Det handler blandt andet om evnen til at give og modtage konstruktiv feedback, men også om evnen og lysten til at finde en fælles løsning, der er tilfredsstillende for alle involverede.

Helt overordnet er det vigtigt, at du er åben og ærlig, når du svarer på arbejdsgivers spørgsmål – samtidig med, at du viser, at du har gjort dit forarbejde og sat dig ind i jobbet som chef i virksomheden.


Eksempler på spørgsmål til arbejdsgiver

Når du skal til jobsamtale som kommende leder, bør du huske, at jobbet også er til samtale hos dig. Det betyder, at du også skal stille spørgsmål, der kan hjælpe dig med at afgøre, om arbejdspladsen og medarbejderne, du skal lede, er rigtigt for dig.

Når du researcher virksomheden, kan du med fordel skrive spørgsmål ned, som du er nysgerrig på, og som du kan stille til jobsamtalen.

Du kan f.eks. stille arbejdsgiver følgende spørgsmål:

  • Hvordan er virksomhedskulturen på arbejdspladsen?
  • Hvilke forventninger har I til den person, der får jobbet?
  • Hvordan vil du beskrive det team, jeg skal lede? Hvilke fagligheder er repræsenteret?
  • Hvad er mine beføjelser som chef?
  • Hvad er virksomhedens største udfordringer lige nu – og hvordan jeg kan hjælpe med at løse dem?
  • Hvilke strategiske målsætninger har virksomheden for indeværende eller kommende år?
  • Har jeg ledelseskolleger, og hvem er de?
  • Hvem refererer jeg til – og hvordan vil du beskrive samarbejdet med nærmeste leder?
  • Hvilke muligheder har jeg for at forbedre og udvikle mine lederegenskaber?


Hvad skal du være opmærksom på under samtalen?

Selvom de rette spørgsmål er vigtige under jobsamtalen, er der andre ting, der er mindst lige så vigtige. Her får du vores bud på, hvad du ellers skal være opmærksom på under samtalen.

Kropssprog

Det er vigtigt, at du har fokus på kropssprog og tonefald under jobsamtalen. Kig arbejdsgiver i øjnene og hold et åbent kropssprog; dvs. undgå at falde ned i stolen og have armene over kors.


Det er vigtigt, at du har fokus på kropssprog og tonefald under jobsamtalen. Kig arbejdsgiver i øjnene og hold et åbent kropssprog; dvs. undgå at falde ned i stolen og have armene over kors.

Et råd, som kan lyde banalt, men som langt fra er det. Vi ved godt, at jobsamtaler får adrenalinen til at pumpe lidt hurtigere rundt i kroppen, og at nervøsiteten måske også viser sit ansigt.

Derfor er det en god idé at trække vejret dybt og sige til sig selv, at det er i orden, at der er små tænkepauser undervejs – så har du de bedste forudsætninger for at tale i et roligt tempo og toneleje jobsamtalen igennem.

Tag tøj på, du føler dig godt tilpas i, og som matcher virksomheden. Sluk din telefon, eller sæt den som minimum på lydløs. Og afslut samtalen med at udtrykke din taknemmelighed over at være kaldt til jobsamtale.

Den famøse anden samtale

Bliver du kaldt til anden samtale, er det et virkelig godt tegn. Arbejdsgiver er meget interesseret, men det betyder ikke, at du kan hvile på laurbærrene. Der er nemlig flere ting, du kan overveje i forbindelse med den berygtede anden samtale.


Til anden samtale skal du sandsynligvis møde andre ansatte i virksomheden, der skal være med til at nuancere arbejdsgivers billede af dig som menneske og potentiel leder. Det betyder også, at du formentlig skal præsentere dig selv og din baggrund igen. Øv dig i, hvad du vil sige, når du skal præsentere dig selv.
Møder du andre medarbejdere i virksomheden til anden samtale, er det din mulighed for at stille nye eller lignende spørgsmål, som kan nuancere dit blik på virksomheden som arbejdsplads. Ud over, at det illustrerer din interesse i virksomheden, vil du også få en eller flere ansattes svar på de spørgsmål, du brænder allermest inde med.
Husk at opretholde et positivt kropssprog og hold øjenkontakt. Vær også opmærksom på din tone og værdsæt arbejdsgiverens tid og interesse.
Er du efter første og anden jobsamtale alligevel ikke interesseret i jobbet som chef i virksomheden, skal du sige det. Giv ærlig og konstruktiv feedback, så du efterlader det bedste indtryk.


Læs også

Sorter artikler efter emne.