1. Hjemmesiden/bloggen
Det siger sig selv, at hvis du har en hjemmeside eller blog, vil enhver kunne finde frem til den og læse om dine interesser (trainspotting eller trans-dressing?), politiske eller religiøse synspunkter. Hvis du angiver dit navn.
Det ville selvfølgelig være mere interessant at undersøge, hvilke domæner en person/virksomhed har registreret, så man kan checke, hvad de skriver på dem, men det er ikke umiddelbart muligt.
2. Diskussionsfora
På mange diskussionsfora bruger deltagerne et kaldenavn - andre steder bruger de deres rigtige navne. Jeg har ikke noget imod, hvis jeg figurerer i søgemaskinerne med et indlæg, jeg har skrevet på et akvarieforum om problemerne med mine skalarers æglægning. Men andre typer diskussioner fører jeg hellere i lukkede fora eller under kaldenavn.
3. De ufrivillige
De ovenstående eksempler er nogen, du selv er herre over. Men gennem medlemskab af diverse foreninger kan du også få dit navn publiceret, fx som:
- vinder af boldklubbens julekonkurrence 2014
- deltager i striptease-ræset ved singleklubbens sommerfest i Bimses sommerhus
- trøstepræmie ved personaleforeningens øl-stafet, bestående af 1 kasse guldøl til yderligere træning.
Fortsæt selv – jeg tror, du kan forestille dig mere af samme skuffe.
What to do?
Googl dig selv. Find ud af, hvor du er nævnt og i hvilken sammenhæng. Hvis du har et temmelig almindeligt navn, kan du måske ikke finde noget - og så kan andre heller ikke. Godt for det.
Vis dig selv frem
Hvis du ikke kan findes, og hvis du gerne vil have, at en potentiel arbejdsgiver ser din webside/blog/indlæg på andres, må du angive URL'erne i din ansøgning eller CV.
Find den ansvarlige webmaster
Hvis du kan findes med noget mindre flatterende, må du finde frem til webmasteren og prøve at:
- fjerne siden – selvom det lykkes, vil det dog tage lang tid, før siden ikke findes af søgemaskinerne mere
- ændre teksten på siden – det vil slå igennem på søgemaskinerne hurtigere
- hvis den er rigtig slem, bør du tage navneforandring ;-)
Til sidst et meget sundt princip at overveje, inden man "poster" noget, dvs. publicerer noget på Internettet:
Think twice before posting. If you don't want your future boss to read it, don't post it.
Men i øvrigt: Du googler vel også din kommende arbejdsgiver?