Igennem de seneste år har der været talrige tendenser inden for jobsøgning. Online-porteføljer, som præsenterer ansøgerens personlighed og faglighed. Videoansøgninger med fokus på at give arbejdsgiver det bedste førstehåndsindtryk. Og Tinder-lignende apps, der med et enkelt ’swipe’ gør det muligt at lande drømmejobbet.
Men nu skal du smøre stemmebåndet og udforme dit CV med sang, rap eller instrumentalt på applikationen SingedIn. Og det er også for dig, der aldrig kunne drømme om at stille op i X Factor.
SingedIn har nydt succes siden 2015
Konceptet bag applikationen kommer fra Tyskland, og gennem de sidste to år har tyskerne taget den til sig. Det vurderer applikationens danske repræsentant, Lærke S. Yng, der har brugt det sidste halve år på at analysere applikationens fremgang.
"I Tyskland har SingedIn nydt stor succes, fordi den giver de jobsøgende mulighed for at udtrykke sig på en unik og personlig måde – noget, der virkelig er brug for på et alsidigt marked, hvor det er svært at skille sig ud fra mængden. Den tyske befolkning har især fundet inspiration i den østrigske sanger Hansi Hinterseers musik," fortæller Lærke S. Yng.
Og selv for de af brugerne, der ikke har den store sangstemme, er der mulighed for at udvise humor, kreativitet, og at man ikke tager sig selv for alvorligt.
"Nogle vælger at rappe eller fortælle på vers, hvis sang ikke er deres største styrke. På den måde kompenserer de, men er alligevel med på bølgen. Andre understreger budskaber med trommehvirvler, når de skal præsentere et godt resultat fra en tidligere arbejdsplads, mens andre spiller banjo for at påpege humor. Idéerne er mange, og kun fantasien sætter grænser."
Musikalske features og samarbejde med streamingtjeneste
SingedIn tilbyder også en række features for de mere (eller mindre) sangglade. Applikationen gør det nemlig muligt for dig som jobsøgende at udvælge en særlig top 5 over sange, som beskriver dig, din personlighed eller din faglighed.
"SingedIns top 5 er den feature, som flest brugere anvender og har fuldført – både dem, der synger og rapper, men også dem, der endnu ikke har sunget deres CV. Det er en nem og sjov måde at vise, hvem du er," forklarer Lærke S. Yng.
"Jeg faldt eksempelvis over en bruger, som har valgt sangen ’One Call Away’ med Charlie Puth og fremhævet teksten: I’m only one call away, I’ll be here to save the day, Superman got nothing on me, I’m only one call away. Sangen kan selvfølgelig tolkes forskelligt, men der er ingen tvivl om, at jobsøgeren ser sig selv som hjælpsom og en, som slukker ildebrande – på niveau eller bedre end Superman," siger Lærke S. Yng med et glimt i øjet.
SingedIns udviklingsafdeling har også et samarbejde med streamingtjenesten Spotify på tegnebrættet.
"På den måde bliver vi i stand til at hente data på, hvad brugerne hører i forvejen. Men det er endnu kun på idéplan og derfor ikke noget, vi kan udtale os mere om."
Klap af dine medjobsøgere, og få tips til din pitch
Brugere, der forbinder eller ’samstemmer’, som det hedder på SingedIn, kan anerkende hinanden ved at benytte et ’clap-o-meter’.
"Klikker brugeren på ’Applaus’ får denne mulighed for at angive volumen af sin applaus og på den måde applaudere brugerens CV," påpeger Lærke S. Yng.
Men SingedIn er meget mere end det. Det handler nemlig ikke kun om, at de jobsøgende skal præsentere sig selv over for virksomhederne på en ny måde.
"SingedIn er også en platform for videndeling, og jobsøgende kan både få tips til jobsøgning; hvordan de forbedrer deres pitch, fraseringer eller sangens kompositioner og arkitektoniske opbygning. I Tyskland har brugerne også deltaget i ’SingedIn Awards’, hvor årets bedste CV kåres – enten for deres tekster, kompositioner eller andre kreative påfund."
Modige virksomheder først i køen i kampen om talenterne
Ifølge Lærke S. Yng har applikationen stort potentiale til at blive en succes i Danmark – også for virksomhederne, der i dag oplever store udfordringer med at finde medarbejdere.
"SingedIn har selvfølgelig også en feature for virksomhederne, der kan browse efter deres nye medarbejdere og blive eksponeret for de jobsøgendes personligheder og lynhurtigt afkode, hvem der er den rette medarbejder for dem. HR-chefen kan søge efter medarbejdere baseret på de playlister, brugerne laver om sig selv. Og så kan HR-chefen også selv indspille sit ledige job og eksponere det over for brugerne," forklarer Lærke S. Yng.
"De tyske virksomheder har virkelig vist mod de sidste par år og med gode resultater. Jeg er sikker på, at både de danske jobsøgende og de ansættende virksomheder er ved at være klar til noget nyt og ekstraordinært inden for rekruttering. Og med de sociale mediers indtog i vores hverdag, er det kun et spørgsmål om tid, før også SingedIn vinder indpas i Danmark," afslutter Lærke S. Yng.