Ofte glemmes medarbejdernes fremtoning i farten
Første arbejdsdag i dit nye job. Nervøsiteten stiger dig muligvis en anelse til hovedet, og oveni skal du også tage stilling til, hvad du skal have på. "Er det mon ok, at jeg møder op i nederdel eller shorts," er et relevant spørgsmål at stille sig selv, for ifølge Lederne er det ikke ligegyldigt, hvad medarbejderne møder op i på arbejde.
De fleste virksomheder bruger nemlig i dag store beløb på at strømline forretningens udtryk lige fra indretning, logo, websites og brevpapir, men ofte "glemmes" medarbejdernes fremtoning i farten. Dette kan ifølge Vibeke Skytte, direktør hos Lederne, være et problem, hvis arbejdspladsen netop gerne vil fremstå unison og professionel. For ofte har medarbejderne en anden opfattelse af, hvad der er gangbar påklædning i forhold til virksomhedens image:
"For de virksomheder, der ikke har retningslinjer for påklædning, bliver det op til den enkelte medarbejder at afkode kolleger og tolke på "passende" påklædning. De fleste tænker, at "det giver vel sig selv", men min erfaring er, at medarbejdere og ledere kan have vidt forskellige opfattelser af, hvad der er "almindelig" og "pæn" påklædning," skriver hun bl.a. i en klumme i Berlingske.
Derfor er der rigtig mange gode grunde til at undersøge og sætte sig ind i, om din fremtidige arbejdsplads har en tydeligt formuleret dresscode - eller i så fald opsøge informationen selv. Det viser engagement og ansvarlighed, og du undgår at føle dig utilpas med din påklædning:
"Dermed er ingen kvinder i tvivl om, hvorvidt de eksempelvis kan komme på arbejde på en varm sommerdag iført sandaler, hotpants og soltop. Og ingen mænd risikerer at komme til at møde iført gummisko, jeans og poloshirt, hvor alle andre tilstedeværende mænd er iført blankpolerede sko, slips, skjorte og jakkesæt."
- Er dresscode ikke bare en stokkonservativ anordning, som ledelsen kan bruge som en slags kontrolforanstaltning over for medarbejderne?
Det mener Peter Martensen, afdelingsformand for Lederne i Sønderjylland, ikke:
"En dresscode på arbejdspladsen er ikke udtryk for en støvet og gammeldags tankegang - tværtimod giver de klare regler tryghed blandt medarbejderne, og lederne klare rammer at operere inden for."
Sæt fokus på dresscoden
Det er vigtigt at opmuntre sig selv til at sætte sig ind i og have fokus på dresscode på lige fod med andre politikker hos en potentiel arbejdsgiver - både for at hjælpe sig selv, men også lederne, fordi medarbejdernes fremtoning får stadig større betydning. Som medarbejder er du virksomhedens ansigt udadtil og i høj grad med til at sikre, at virksomhedens budskaber er troværdige.
Din påklædning må aldrig blive en distraktionsfaktor, der tager fokus fra det væsentlige, nemlig indhold og kommunikation. Derfor skal din fremtoning passe til virksomheden:
"Dresscode skal således ikke opfattes som en kontrolforanstaltning, men derimod som en helt naturlig del af personalepolitikken, der sikrer, at virksomhedens værdier skinner igennem i hele organisationen. Al snak om, at dresscode er "udansk" eller "et gammeldags levn fra fortiden", køber jeg ikke. Og jeg køber heller ikke argumentet om, at "medarbejderne nok selv skal finde ud af det". En dresscode er vigtig for virksomhedens image, og de virksomheder, der ikke allerede har nedfældet politikken på området, bør se at få det gjort," lyder opfordringen fra Lederne.
Der er derfor al mulig god grund til at aktivere spørgsmålet om dresscode.
Fem gode råd
Hvis du ønsker at bidrage til virksomhedens image, bør du derfor overveje følgende:
- Gør dig bevidst, hvorvidt en potentiel arbejdsplads har en dresscode - og hvorfor.
- Sæt dig ind i om der foreligger en særlig dresscode for det område og de professioner, du søger stillinger inden for.
- Giv dig selv tid til at omstille dig til en evt. dresscode. Planlæg evt. dagen forinden, hvad du skal have på den næstfølgende dag, så slipper du for frustrationen på dagen.
- Vær bevidst om hvilke konsekvenser det kan få, hvis du ikke følger arbejdspladsens dresscode.
- Betragt dig selv som et værdifuldt aktiv for virksomheden, hvor alle dine handlinger har tyngde for virksomheden som hele - også din fremtoning.
Skrevet af Henning Nørby Nielsen,
Cand.mag. og indehaver af Frøjk Kommunikation