Øvrige

Hver femte dansker bruger en ekstra ar­bejds­dag om ugen på transport



En undersøgelse fra StepStone viser, at 22,4 % af danskerne i arbejde bruger over 2 timer dagligt på at komme til og fra jobbet. Det vil med andre ord sige, at over en femtedel af arbejdsstyrken bruger mere end en ekstra arbejdsdag hver uge på transport mellem bopæl og arbejde.

Konklusionen på en ny StepStone-undersøgelse foretaget på tværs af 9 europæiske lande viser, at pendling gør arbejdsugen betydeligt længere for mange. Mere end hver femte arbejdstager bruger hvert år mere tid på at transportere sig til og fra arbejde end på at holde ferie.

Undersøgelsen viser yderligere, at 1 ud af 20 ansatte er helt oppe at bruge mere end 4 timer hver dag på at komme frem og tilbage mellem hjem og job.

Store forskelle på transporttiden

Tallene viser også, at der omvendt er en stor del af danskerne, der bor meget tæt på jobbet. Hele 36,3 % bruger mindre end 1 time dagligt på transport, mens 41,3 % har svaret, at deres samlede rejsetid til og fra arbejde højest udgør mellem 2 timer.

"Tallene er yderst interessante, især i en tid hvor man taler meget om, at danskerne skal være mere mobile. Det er der i hvert fald en stor del, der allerede er," udtaler Bettina Ravn, adm. direktør hos StepStone Danmark.

For den femtedel af de ansatte der tilbringer mere end 2 timer hver dag i bilen, toget eller bussen, kan den lange transporttid have en negativ indvirkning på balancen mellem arbejdsliv, familieliv og fritidsliv.

"Nu kan vi ikke endegyldigt se, hvem der bruger mest tid på transport. Men det er klart at i en børnefamilie med to udearbejdende forældre, kan det være svært at få dagligdagen til at hænge sammen rent tidsmæssigt, og det kan give anledning til, at nogen overvejer jobskifte," siger Bettina Ravn.

Tyskerne og østrigerne kommer hurtigst frem

Undersøgelsen er gennemført i Danmark, Sverige, Holland, Tyskland, Frankrig, Belgien og Østrig, og resultaterne viser i øvrigt, at tyskerne og østrigerne generelt har den korteste tur til og fra jobbet, mens mere end hver fjerde franskmand bruger over 2 timer dagligt på transport til og fra arbejdspladsen.