Løn

Fire veje til lavere skat, hvis du får tilbudt firmabil

Omkring 90.000 ledere og medarbejdere har en fri firmabil. Men de kommende år bliver den dyrere at køre i. Ny firmabilsberegner og fire tommelfingerregler kan hjælpe dig.



For et par år siden var en fri firmabil det enkle overskuelige valg. Du havde vished for, hvor meget du ville blive beskattet af år for år.

Men sådan er det ikke længere. For både i 2020 og 2021 traf politikerne beslutninger, som de næste år kan gøre din firmabil flere hundrede kroner dyrere at køre i om måneden.

Den seneste omlægning af bilafgifterne fra 2021, ændrer hvert år forudsætningerne for din firmabilsskat frem mod 2025. Blandt andet skrues den såkaldte miljøafgift markant i vejret, og så falder den beskatningsprocent af bilens pris under 300.000 kr., mens den omvendt stiger for prisen over 300.000 kr. Forvirret?

I harehøjde betyder det helt konkret, at en klassisk firmabil - som en VW Passat diesel til 450.000 kr. - vil koste 650 kr. mere på lønsedlen pr. måned i 2025 end den gjorde i 2023

Og så kommer genberegningen

Som om 650 kr. om måneden ikke er nok, så betyder genberegningsprincippet for firmabiler, som blev indført i 2020, at bilen i praksis bliver endnu dyrere.

Princippet handler om, at bilens beskatningsværdi skal revurderes og genberegnes ud fra markedsvilkår senest 4 måneder efter første 1. indregistrering.

Vurderes VW Passaten fra eksemplet ovenfor til at skulle beskattes af 20.000 kr. mere – altså 470.000 kr. - så vil din firmabilsbeskatning i 2025 stige yderligere cirka 400 kr. om måneden.

Sådan undgår du dyr efterregning

Pønser du lige nu på, hvilken firmabil du skal gå efter næste gang, så kan du bruge Business Danmarks firmabilsskatteberegner. Den giver dig indblik i, hvor mange tusind kroner om måneden du bliver beskattet af frem mod 2025. Du skal blot kende bilens pris og grønne ejerafgift, så er du klar.

Beregneren kan dog ikke tage højde for din personlige trækprocent eller størrelsen af din genberegning - her kan du støtte dig til disse fire tommelfingerregler:

  • Minimer risikoen for en høj genberegning. Gå efter så ordinær en firmabil som muligt og vælg sjældne modeller spækket med udstyr fra – sådanne biler er ofte vanskeligere at prissætte på markedsvilkår og risikerer derfor en højere genberegningen.
  • Vælg en bil med en meget lav grøn ejerafgift - miljøtillægget vægter nemlig gradvist mere og mere i beregningen. Det sikreste er at vælge en miljøvenlig elbil, som ikke rammes af den stigende miljøafgift frem mod 2025. En diesel- eller benzinbil vil typisk stige flere hundrede kroner.
  • Gå efter en prisbillig bil og helst el. Elbiler til under 400.000 kr. pålægges ikke registreringsafgift, og beregninger foretaget af leasingselskabet Alphabet ved kåringen af Årets Businessbil viste, at elbiler i denne prisklasse - modsat benzin-, diesel- og plug-in hybridbiler - ofte undgår en ekstraregning ved en genberegning.
  • Og så holder den gode gamle regel om at lade leasingperiode løbe over 36 måneder stadigvæk. Efter 36 måneder falder beskatningen nemlig med 25 pct.