Jeg er overrasket over så lille betydning, mange tillægger titler i dag. Det er nok typisk dansk og har måske rødder i Janteloven. Men man skal huske, at når headhuntere eller virksomheder i dag leder efter jobkandidater, sker det digitalt, og her er titler et vigtigt kriterie for et match, siger Kasper Rubæk, ansvarlig for karriererådgivning i Business Danmark, fagforening for salg og marketing.
Ny undersøgelse lavet af Norstat for Business Danmark viser, at næsten to ud af tre danskere på jobmarkedet – 63 % – ikke tillægger deres titel særlig betydning. Og over halvdelen – 54 % – gør det heller ikke, når de leder efter nyt job. Det er uklogt, påpeger han og andre eksperter.
Derfor skal du søgemaskineoptimere (SEO) din jobtitel og vælge de præcise ord, du vil findes under og hvilke termer, der er oppe i tiden. Og så skal du selvfølgelig lige huske at lægge dit cv ind i diverse jobdatabaser og vinge af på LinkedIn, at du er åben for jobtilbud, så du har en jobmotor, der arbejder for dig, mens du passer dit job, siger han.
Oprindeligt var det topledere og specialister forundt at blive headhuntet til et nyt job. Begrebet var omgærdet af mystik og lød eksklusivt. Men i takt med digitaliseringen og manglen på dygtige medarbejdere på alle niveauer, så er den opsøgende rekrutteringsform blevet mainstream.
Headhuntere: Sådan søger vi efter dig
I Jobindex, Danmarks største jobportal, bekræfter rekrutteringsdirektør, Thomas Rønn Larsen, vigtigheden af at arbejde med sin titel.
Der er ingen tvivl om, at titlen har en rimeligt stor betydning. Når vi searcher i de mange databaser, sammenholder vi altid arbejdsplads med nuværende titel og den historiske udvikling på de to faktorer, fortæller han.
Det er også metoden, når landets største vikarfirma, Moment, leder efter egnede jobkandidater til en stilling. Her er jobtitlen en af de første ting, de søger på, fastslår Louise Frederiksen, Area Manager i Moment.
Titlen er næsten altid der, hvor det starter for en recruiter. Kan man komme med i vores ansøgerfelt via sin titel, står man godt til at få et muligt job, forklarer hun til finans.dk, som også har skrevet om undersøgelsen.
Og så skal man sørge for at uddybe sin jobtitel i underfelterne på LinkedIn, hvis ens titel er for bred eller for smal, så recruiteren kan komme endnu tættere på, siger rekrutteringsdirektør Thomas Røns Larsen.
Et godt råd er at bruge muligheden for at tilføje ekstra egenskaber på profilen. Det kan lade sig gøre på alt fra LinkedIn til jobportalernes cv-databaser og her skal man eksempelvis tilføje de markeder eller den branche, man som fx sælger eller marketingprofil arbejder på.
Din titel definerer din løn
Rigtigt mange danskere kan sagtens bære en bedre jobtitel uden at pynte sig med lånte fjer, viser Business Danmarks befolkningsundersøgelse fra Norstat. Her svarer 28 %, at de har mere ansvar end deres titel egentlig antyder – det gælder især de unge.
En bedre jobtitel kan derfor være løftestang for højere løn på den længere bane, fortæller Kasper Rubæk fra Business Danmark.
Kun få steder kan lønnen i øjeblikket følge med den galopperende inflation. Derfor kan du med fordel smide titelsnakken på forhandlingsbordet – for det kan være din trædesten til et bedre job med mere i lønningsposen på den lidt længere bane.
Lønforskellen på en række udbredte salgs- og marketingtitler:
Kilde: Business Danmark
Michael Krag-Svendsen – LinkedIn