LederkarriereLøn

Lars sagde nej til fri elbil efter skat­tes­mæk

Mange lønpakker indeholder fri bil – som ofte kører på el. Lars Lau fik sin første el-firmabil, da han skiftede job, men droppede den igen efter et skattesmæk.



Rene elbiler drøner frem i salgsstatistikkerne, mens danskerne har trådt på bremsen for køb af plug-in hybrider og dieselbiler.

Den grønne rejse har 59-årige Lars Lau fra Reerslev også været en del af. For bæredygtighed ligger ham naturligt på sinde. Ikke kun privat men også i kraft af hans job som kørende Area Sales Manager på Sjælland, hvor han arbejder med Power-to-X, hvor overskydende grøn strøm omdannes til andre lagerbare energikilder.

Arbejdet for et bæredygtigt samfund betyder også, at virksomhedens sælgere skal køre elbil, og det giver rigtig god mening, mener Lars Lau.

Det signalerer, at vi tager bæredygtighed seriøst. Tidligere kørte jeg diesel, men overtog en Kia Ceed plug-in hybrid, da jeg startede i nyt job i februar, mens jeg ventede på leveringen af en ren elbil. Den fik jeg i juli, en Kia EV6 long range, som både kan køre over 450 km på en opladning og lader hurtigt, fortæller Lars Lau, der årligt kører 40.000 km for jobbet og cirka 20.000 km privat.

Bilskatten steg 100.000 kr. efter genberegning

Kiaen stod til 354.900 kr., da Lars Lau i februar 2022 bestilte den populære koreaner. Han kendte til den skattemæssige genberegningsregel for nye leasingbiler og tog derfor alle forholdsregler – han valgte en billig model og undlod at spække den med fordyrende ekstraudstyr.

Glad var han, da han tidligere end forventet, modtog bilen allerede i sensommeren. Men hen over efteråret begyndte han at frygte for, at han også ville blive ramt af en voldsom genberegning, som han havde læst om.

Frygten blev til virkelighed, da leasingselskabet slut oktober oplyste, at efterspørgslen på brugtbilsmarkedet havde presset prisen på hans bil op på 450.000 kr. Derfor skulle Lars beskattes af 95.000 kr. ekstra om året.

For mig betyder det, at jeg pludselig ville få 800-900 kr. mindre udbetalt hver måned. Det vil jeg bare ikke være med til, slet ikke nu hvor alt er blevet dyrere, siger han.

Den ubehagelige oplevelse står han langt fra alene med, viser nye historier i Børsen og Avisen Danmark.

Kører nu i benzinbil privat

Konsekvensen er, at Lars nu har fraskrevet sig retten til at bruge elbilen privat. Dermed er kun kørslen for arbejdspladsen grøn, mens familiens ældre benzindrevne Hyundai i20 klarer de private kilometer.

Det er ikke en ønskesituation for hverken Lars og familien, statskassen eller miljøet.

Det gør min dagligdag mere bøvlet, når jeg ikke længere må bruge firmabilen privat. Ofte er jeg nødt til at køre hjem, stille el-firmabilen og tage benzinbilen for igen at køre tilbage i samme retning, jeg kom. Det giver både spildkørsel, mere trængsel og er skidt for miljøet.

3 gode tommelfingerregler

  • Har du et dagligt kørselsbehov på 300 km, så vælg en bil med en rækkevidde på ca. 450 km.
  • Vælg en firmabil, som ligger væsentligt under din økonomiske smertegrænse – fx 25 % under – så du ikke bliver overrasket af en høj genberegning.
  • Kører du kun lidt privat, kan du fraskrive dig retten til privat brug af firmabilen, og dermed slippe for firmabilsskat. Alternativt kan du stille din egen bil til rådighed på jobbet og modtage skattefri kørselsgodtgørelse.