Lederkarriere

Sådan undgår du skader, når du arbejder hjemme

Danskere render oftere til fysioterapeut med smerter efter hjemmearbejde. En varieret arbejdsdag er tit bedre for din krop end et toptunet hæve-sænkebord, fortæller ekspert.



Rejse dig op og gå lidt rundt, mens du læser denne artikel – på mobilen.

Det gælder nemlig om at snige så meget variation, du kan ind i hjemmearbejdsdagen – det kræver bare lidt omtanke og planlægning, fortæller fysioterapeut Stig Holm, der er afdelingsleder i konsulentvirksomheden Human House.

Vi ser flere og flere få ondt i nakke, ryg og lænd, når de arbejder hjemme. Her er det vigtigste våben: Skab variation og søg hele tiden hen mod den næste arbejdsstilling. Undgå at sidde på den flade hele tiden, men kom op at stå eller gå, hver gang du overhovedet kan, siger han.

Flere steder i landet har fysioterapeuter mere travlt end før coronapandemien – især med at behandle fysiske skavanker fra hjemmearbejde.

De færreste hjem er gearet til fuldtidshjemmearbejde. Og selv hvis du har et ekstra værelse med plads til et hæve-sænkebord, så gælder det om at udnytte de omgivelser, du har i hjemmet, påpeger Stig Holm.

Sørg for at arbejde i sprints og skift løbende arbejdsposition. Kroppen er ikke skabt til at være fastlåst i den samme stilling hele tiden – heller ikke ved hæve-sænkebordet. Så sæt dig skiftevis ved spisebordet, i sofaen, ved dit kontorbord eller stå op, hvis du har et højbord i køkkenet.

Planlæg en varieret hjemmearbejdsdag

Nøglen til variation er, at du planlægger din dagligdag. Har du flere møder, så sørg for at adskille dem, så du kommer op fra stolen og laver andre opgaver, hvor du måske skriver eller ringer til en kollega, kunde eller samarbejdspartner.

Skal du ikke vise præsentationer og lave noter på et onlinemøde, så aftal, at I laver mødet som en walk and talk, hvor du får bevæget dig i den friske luft. Det er ikke kun godt for kroppen, men stimulerer også din kreativitet, siger han.

Et politisk flertal blev i februar enig om nye regler for skærmarbejde, som til foråret betyder, at du kan forlange bedre ”rigtigt” kontorudstyr fra din arbejdsgiver, når du i snit har over to ugentlige skærmdage hjemme set over en måned.

Tre enkle råd

  • Planlæg din arbejdsdag - adskil dine møder, så du kan lave forskellige typer opgaver.
  • Sid, gå og stå i løbet af dagen. Brug de ting, der er i dit hjem. Sid forskellige steder, spisebordet, højbordet.
  • Bevæg dig når du snakker i telefon, lav walk and talk møder på telefonen og gå en tur i frokostpausen.