De fleste forbinder duften af ny bil med noget rart. Men i dag lugter en ny firmabil snarere af et gedigent skattesmæk – hvis den vel at mærke er leaset.
Lange leveringstider og høje brugtvognspriser udløser i øjeblikket rekordstore skattestigninger på adskillige tusind kroner til firmabilister, når bilen skal genberegnes senest tre måneder efter første indregistrering – efter den såkaldte genberegningsregel, som hele bilbranchen nu ønsker et opgør med.
Ifølge Motorstyrelsen bliver otte ud af 10 biler dyrere efter genberegning, og elbiler bliver ramt fire gange hårdere end benzinbiler. Mange har over for Business Danmark fortalt, at deres firmabilsbeskatning er steget 25-40 % - i snit knap 150.000 kr. – fra bilen blev bestilt til den blev leveret og genberegnet.
Det er også virkeligheden i virksomheden Brønnum A/S i Herlev - en af Skandinaviens største fuldservice køkkenleverandører til hoteller, restauranter og kantiner i private virksomheder og det offentlige.
Virksomheden råder over 60 biler, hvoraf halvdelen er beskattede firmabiler, som virksomhedens salgskonsulenter og projektledere er afhængige af for at kunne besøge kunder.
Vil gerne være grønne, men det er meget svært i øjeblikket
I Brønnum A/S sætter de voldsomme genberegninger på elektriske firmabiler direktør Oluf Brønnum-Schou i et alvorligt dilemma, fordi virksomheden vil gerne bidrage til den grønne omstilling.
De fleste af vores medarbejdere kører over 30.000 km om året og må derfor have en fornuftig bil til rådighed. Vi har en del plug-in hybridbiler, og da vi står over for en større udskiftning i 2023, besluttede vi at være endnu mere grønne og vælge elbiler fremover, som regeringen jo har opfordret til. Men det kommer vi til at ændre på, siger han og forklarer hvorfor:
I maj måned modtog vi en Audi Q4 elbil, som ved bestillingen for et år siden havde et beskatningsgrundlag på 383.294 kr. – men med et var den nu genberegnet til en værdi på 529.468 kr. Det betyder, at vores medarbejders firmabilsbeskatning steg fra 7.630 til 10.127 kr. pr. måned. Det er helt uacceptabelt, og det har en medarbejder normalt ikke budget til at klare, og da slet i disse tider med voldsom inflation og store pludselige energiregninger.
En genberegning burde aldrig kunne overstige en bils listepris. I vores tilfælde er genberegningen lavet ud fra, hvad en lignende Audi står til salg til som brugt, hvilket i sig selv også er vanvittigt, da man jo ikke kender en endelig salgspris, siger Oluf Brønnum-Schou.
Det kan vi ikke byde vores medarbejdere
Samme dilemma står byggevirksomheden HHM A/S i Hillerød i, fortæller adm. direktør Svend Pedersen.
Vi har lige modtaget en genberegning på en plug-in hybrid til en ledende medarbejder, der er steget 31 % i forhold til det oplyste beskatningsgrundlag ved bestillingen. Hvilke medarbejdere og firmaer kan leve med det?
Udtalelsen kommer efter, at virksomheden havde bestilt en Mercedes plug-in hybrid. Ved bestillingen lød beskatningen på 490.313 kr., men tre måneder efter levering blev værdien genberegnet til 642.305 kr. – en stigning på 152.000 kr. og langt over listeprisen hos Mercedes.
Det rammer i første omgang medarbejderne hårdt økonomisk, men det kan også få den konsekvens, at medarbejderen kommer med ønske om kompensation i lønnen, eller måske kan det påvirke medarbejderen til at forlade firmaet, forklarer han og opfordrer politikerne til at gøre op med genberegningsreglen og lade firmabilsbeskatningen følge forhandlernes listepriser.
Vi har efterfølgende fået genberegnet to andre plug-in hybridbiler, som er steget med henholdsvis 24 og 32 %. Det forhøjer medarbejdernes beskatningsgrundlag med 140.000-150.000 kr. Vi har derfor taget konsekvensen og afbestilt fire elektriske biler og har erstattet dem med en ny benzinmodel og en forlængelse af vores eksisterende leasingaftaler på diesel- og benzinbiler. Vi bestiller ikke flere elektriske biler, før der kommer klarhed over, hvordan beskatningsgrundlaget er i hele leasingperioden, siger han.
Statsministerens valgudskrivelse betyder lige nu og her, at sommerens politiske aftale om yderligere at øge beskatningen af plug-in hybrider og skattenedslag til elbiler falder bort - men kan genfremsættes af en ny regering, hvis der er flertal for det.
Også installationsvirksomheden Kemp & Lauritzen A/S har tidligere sagt, at de store uforudsete genberegninger udgør et stigende problem. Virksomheden med 2.400 medarbejdere har på linje med Brønnum modtaget Audi Q4 elbiler, hvor beskatningen er steget fra 410.000 til 560.000 kr.
Vi har kolleger med ringere jobtilfredshed og nervøsitet i de første tre måneder. Nogle får drøje hug – for at sige det pænt – når privatøkonomien kommer under pres, siger chefen for Kemp & Lauritzens bilflåde på 1.350 biler, Andreas Mikkel Sørensen, til Børsen.
Sådan undgår du en genberegning
- Kun 1. gangs indregistrerede leasingbiler genberegnes. Køber din virksomhed derimod en brugt firmabil, du kan bruge, så kender du med det samme beskatningen.
- Overvej at bruge egen bil på jobbet mod at få skattefri kørselsgodtgørelse. Det kan typisk bedst betale sig, hvis du kører op til 20.000 km for arbejdet om året, herefter falder kilometersatsen næsten til det halve.
- Vælger du en leasingbil, så gå efter en firmabil, der er mange af på brugtvognsmarkedet. Det er priserne på brugtvognsmarkedet, som afgør din genberegning.
- Vælg en leasingbil med hurtig levering. Mixet af lange leveringstider og prisstigninger udløser nemlig højere genberegninger.
- Fravælg sjældne modeller spækket med ekstra udstyr – sådanne biler er ofte vanskeligere at prissætte på markedsvilkår og risikerer derfor en højere genberegning.
- Elbiler genberegnes ifølge Motorstyrelsen væsentligt højere end benzinbiler, til gengæld vil miljøafgiften for benzinbiler stige mere for benzinbiler frem mod 2025.
- Skatten på firmabiler falder efter 36 måneder med 25 %. Det er relevant, hvis din leasingperiode løber i 48 måneder eller du vil have en brugt firmabil.
Michael Krag-Svendsen – LinkedIn