Lederkarriere

Le­del­ses­spil: Derfor giver det mening

At drive fornuftig ledelse kræver forskellige værktøjer, en god intuition, og at du er åben for at lære. Men den teknologiske udvikling kalder på nye måder at lære på – også når det kommer til forandringsledelse og lederudvikling. Derfor har Actee udviklet et spil, hvor du kan simulere forandring og styrke dine evner. Det er både sjovt og lærerigt.



ActeeChange er et koncept, der rummer mere end 15 spilscenarier om forandringsledelse og en række andre værktøjer for ledere. I spillene bliver du præsenteret for en specifik forandring, som du skal følge til dørs – og få dine medarbejdere ombord.

Men hvorfor er det overhovedet relevant for ledere at benytte sig af spil? Det er det blandt andet, fordi kendt forskning konkluderer vigtige forhold omkring læring, fortæller Leif Sørensen, CEO & Founder hos Actee.

Læs også: Test dig selv: Er du en god leder?

Hvor kommer læring fra?

"10 procent af det, vi lærer, kommer fra formel undervisning, og 20 procent af det, vi lærer, kommer fra kolleger eller andre folk på samme niveau. Men 70 procent af det, vi lærer, kommer fra arbejdet med det, vi nu engang skal lære – altså workplace learning. Her er spilelementet vigtigt, fordi du kan integrere det, du har lært med det samme og opleve effekten af din viden. Forskning viser også, at langt de fleste reagerer positivt på spilelementer. Ganske enkelt, fordi det er sjovt – og når læring er sjov, optages den bedre," indleder Leif Sørensen.

"Vores spil er teoretisk velfunderet, og det er gennemgående i alle cases. Derfor får du som leder også en teoretisk ballast. Samtidig er spillet også praktisk orienteret, fordi du skal anvende teorien til at træffe valg – både i spillet og i virkeligheden. Det betyder, at du kan reflektere med det samme og måske få en øjenåbner: Er det virkelig sådan, jeg træffer valg, når jeg kører en forandringsproces?"

Ny samfundstendens: Læring når og hvor som helst

Actees vision er, at change the world through workplace learning. Derfor er det ultimative fokus på arbejdspladslæring. Dog dikterer en travl hverdag også, at læring finder sted, når der er tid – om det så er, når børnene er puttet.

"Derfor har vi lavet en case, som kun tager 30 minutter for at imødekomme behovet for, at folk kan indtage læring hjemme. Det er også en tendens, vi ser hos virksomhederne, som gerne vil have, at deres medarbejdere indtager mere læring og får mere uddannelse, men samtidig er der mindre tid i virksomhederne til at gøre netop det. Det kalder på nye måder at lære på – selv i en forholdsvis kort og afgrænset form," afslutter Leif Sørensen.