Lederkarriere

Pro­blem­løs­ning – en leders ansvar

Ledelse omfatter kommunikation og læring ifølge den amerikanske ledelseskonsulent John Baldoni, som har hjulpet kunder som f.eks. Ford Motor Company, Kellogg's og McDonald's med at udvikle deres lederes ledelsesfærdigheder.



Baldonis 5 punkter til løsning af ledelsesproblemer viser hans tro på behovet for en aktiv ledelse:

1. Gå et skridt tilbage

Bevar roen. Prøv at skabe plads mellem dig selv og problemet. Du kan bruge pladsen til at tænke og få en bredere forståelse af de ting, problemet drejer sig om.

2. Analysere evt. resultater

Når du står over for et problem, skal du stille dig selv 2 spørgsmål: Hvad sker der, hvis jeg intet gør? Hvad sker der, hvis jeg gør alt, hvad der står i min magt? Hvis du forstår din evne til at påvirke resultatet, kan du afpasse din indsats til problemets omfang.

3. Inddrag dit personale

Din personale vil i sidste ende have ansvaret for at gennemføre din løsning. For at sikre deres samarbejde bør du inddrage dem i løsningen af problemet.

4. Styr ressourcerne effektivt

Når beslutningen er truffet i organisationen, påhviler det dig som leder at sikre, at de ressourcer, der er nødvendige for at gennemføre løsningen, stilles til rådighed. Hvis f.eks. uddannelse er nødvendig, skal du fastlægge hvor, hvad og hvornår.

5. Vurder din egen rolle

Dette er den vigtigste del af processen - find ud af, hvad du gjorde godt, og hvad du kunne have gjort bedre. Spørg andre personer i din organisation om, hvad de mente om din præstation. Lyt og lær.