Foredragsholderen og management-konsulenten, Gregory P. Smith, giver følgende råd til den nye chef i en afdeling:
1. Vent med at træffe større beslutninger
Indtil du har fået et godt indblik i arbejdet, bør du forsøge at holde lav profil. Indsaml oplysninger, find ud af, hvordan man arbejder og lær medarbejderne at kende, inden du forsøger at ændre status quo. Når du er blevet accepteret, vil andre forstå dig bedre, og de vil være villige til at støtte dig og forstå din ledelsesstil.
2. Bliv venner med de uformelle ledere
De uformelle ledere har stor indflydelse på din autoritet, da det er dem, der kontrollerer og påvirker de øvrige medarbejdere. I begyndelsen vil de have større magt end dig. Forsøg at blive venner med dem og gør dem til dine allierede, så de ikke saboterer dit arbejde. Hvis du arbejder i et miljø, hvor mange er fagligt organiserede, bør du holde tillidsfolkene informeret og så vidt muligt involvere dem.
3. Få adgang til de rette baggrundsinformationer
En leder får mere respekt, hvis han eller hun tager sig tid til at sætte sig ind i, hvad en arbejdsgruppe tidligere har udrettet, og hvad den er stolt over. Ved at vise påskønnelse og rose tidligere resultater bliver du i stand til at opbygge troværdighed, hvilket er vigtigt, når I skal fastsætte nye mål.
4. Tal med medarbejderne
Det tager tid, men kan give gode resultater. Personlige samtaler er en god måde at etablere sig på som ny leder - på den måde kan du opnå respekt og få adgang til vigtige oplysninger. Eftersom du er ny og derfor opfattes som mere eller mindre neutral, vil andre være mere villige til at fortælle "sandheden" om arbejdspladsen.
5. Løs de enkelte udfordringer
Med de informationer du fik ved samtalerne, kan du begynde at foretage mindre ændringer i forbindelse med nogle af de almindelige udfordringer, som påvirker medarbejderne. Det vil vise, at du virkelig har til hensigt at løse problemer og skabe forbedringer på arbejdspladsen.
6. Det første gruppemøde
Når du har noget specifikt at sige og har tilstrækkeligt med baggrundsinformation til at kunne tale med autoritet, kan du arrangere et møde med arbejdsgruppen. Tal om tidligere resultater, som gruppen har haft, tal om nogle af de problemer, som gruppen møder i dag og om, hvad du har tænkt dig at gøre.
7. Sæt mål
Når du har opnået dine medarbejderes respekt og fortrolighed, kan du begynde at opstille fremtidige mål for dine arbejdsgrupper.