CVJobsøgning som leder

7 klichéer du bør undgå i dit CV

Klichéer er ikke bare kedelige og udtryk for manglende fantasi. De kan også være dræbende for dine jobchancer. StepStone guider dig udenom de værste.



CV’et er det vigtigste dokument i hele din jobsøgningsproces. Det er din personlige brochure, der skal sælge dig til dit næste job, og mange har ikke held med deres jobsøgning, fordi deres CV ikke er godt nok. I de fleste tilfælde får dit CV kun 15 sekunder i spotlightet, hvorefter det kommer i afslags-bunken, eventuel-bunken eller samtale-bunken. Det handler om at være konkret og undgå de alt for personlige fortællinger, som man ikke bliver ansat på. Man bliver ofte ansat på resultater.

CV’et skal med andre ord sidde lige i skabet, og så skal man for alt i verden lade være med at bruge slidte og kedelige klichéer, som ”sidder lige i skabet”. Vær konkret og giv eksempler og ikke påstande: Show it – don’t tell it.

Vi har samlet en række kliché-klassikere, du bør undgå i sit CV:

1. Jeg er en holdspiller

En rigtig klassiker. Alle de tillægsord, vi kan finde om os selv, er selvfølgelig meget subjektive, så selv hvis du er det mest asociale menneske i verden, kan du nemt skrive, at du er en holdspiller. Det kan også godt være, at du selv opfatter dig sådan, men fremhæv eksempelvis i stedet for, at du er certificeret projektleder. Prøv at se, om du ikke kan finde eksempler på, at du er en holdspiller i stedet for at skrive det.

2. Jeg har en god arbejdsmoral

Hvis man skal gøre den kliché mere troværdig, kan man i stedet skrive, at man ifølge sin chef eller kolleger har en god arbejdsmoral og så sætte chefen på som reference i CV’et. Det virker altid bedre, at andre fortæller gode ting om dig. Du kan også fortælle om konkrete ting, der har vist din fine moral. Har du uddannet dig ved siden af arbejdet? Giver du altid dine kolleger en hånd med, også hvis det betyder, at du må arbejde over? Og husk så, at alle virksomheder forventer god arbejdsmoral.

3. Jeg er god til at kommunikere

Ikke hvis du bruger denne gamle kliché. Hvorfor er du god til at kommunikere? Udsagnet siger ikke meget i sig selv, så prøv at fortælle om, hvordan du har erhvervet dig dine kommunikationsfærdigheder. Måske har du på dit nuværende eller tidligere job været med til at lave pressemeddelelser, præsentationer eller styret en konference.

4. Jeg kan fremvise resultater

Det er desværre ikke nok at sige, at man kan fremvise resultater. Hvis du virkelig kan det, skal der tal på bordet, og fortæl gerne, hvor mange penge du har tjent ind til dit nuværende eller tidligere firma, eller hvor mange nye kunder du skaffede på din helt egen og geniale måde til en værdi af x antal kroner tilbage i 2013 eller noget lignende. Husk, at du først og fremmest kommer i betragtning til en stilling gennem dine resultater. Altså, dem du kan bevise.

5. Jeg var en del af/hjalp til med…

Denne formulering lugter langt væk af, at du var den mand på holdet, der gik efter kaffe og opvartede de andre med friske morgenbasser. Du skal booste din egen betydning – ikke nedgøre den. At skrive ovenstående fortæller chefer og rekrutteringsspecialister, at fortjenesten ikke var din. Konkretisér i stedet, hvad der reelt var din fortjeneste.

6. Jeg har fokus på bundlinjen

Du har måske gættet det, men i stedet for at skrive den forbudte kliché, så skriv om det, du tidligere har gjort for at boome bundlinjen eller gøre røde tal sorte. Man sælger sig selv på resultater i CV’et og ikke på, hvor god man er til at snakke. Det kommer først til en eventuel samtale. ”Jeg har fokus på bundlinjen” er i sig selv en tom frase, der ikke siger noget om dine evner.

7. Jeg er vant til et højt arbejdstempo

Igen handler det om at være konkret. Tag for eksempel udgangspunkt i en særlig hektisk dag, hvor bølgerne gik højt, og du skulle arbejde for to. Hvordan klarede du det, og hvad nåede du? Specielt i kølvandet på finanskrisen er højt tempo normen mange steder, så det forventes, at man kan arbejde i et højt tempo.

Guiden er udformet i samarbejde med: Gitte Schramm fra Gschramm Karriererådgivning

Læs også