Skab en vision
Begynd med din vision - hvor ønsker du at være om 10 år? Gå ud fra, at intet er umuligt. Skriv din drømmevision ned og prøv så at formalisere den via et konkret mål. Folk, som har succes - uanset om det er inden for sport, forretning eller kunst - er utroligt fokuserede på deres mål. Man skal vide, hvor man vil hen, før man prøver at nå derhen.
Hvad er dine muligheder?
Ok - det er ikke alle, som kan vinde guld ved de olympiske lege. På et eller andet tidspunkt må man analysere sine stærke og svage sider samt finde de karriereområder, der byder på de største muligheder for en selv. William Frank, President for CareerLab.com, påpeger, at karrierer ofte har deres egen fremdrift. Det er derfor vigtigt at skubbe sin karriere i gang i den rigtige retning. Han anbefaler også, at man ser på tendenserne i den branche eller profession, man er interesseret i, så man kan danne sig et billede af de karrieremuligheder, branchen byder på i fremtiden.
Milepæle
Sæt nogle milepæle - steder undervejs til målet, der markerer det, man har nået. F.eks.: 'i januar 2003 vil jeg kunne tale japansk, i 2005 vil jeg arbejde som marketingchef i Japan'. Milepæle bør være rimeligt nemme at nå og bør hjælpe dig med at bevare fremdriften. De gør din plan mere 'virkelig', idet hver milepæl, du passerer, giver nye beviser på din succes.
Bredde og fleksibilitet
Selvom fokusering er vigtig, bør en karriereplan også være fleksibel. Erfaringer, der erhverves undervejs, påvirker dit syn på dig selv og det job, du ønsker at have. Arbejdsgivere søger denne form for fleksibilitet, når de rekrutterer. Hans Gutsch, senior vice president i Compaqs personaleafdeling, har et langtidsperspektiv, når det gælder rekruttering: 'Vi ville ikke have kunnet nå der, hvor vi er i dag, hvis vi ikke havde rekrutteret til fremtiden. Når vi rekrutterer, søger vi folk, der kan forventes at skifte stilling og avancere i virksomheden'. Tilpasningsevne er ifølge Gutch et vigtigt krav, eftersom virksomhederne finder det stadig vanskeligere at forudse de fremtidige krav til deres medarbejdere.
Arbejd med dit omdømme
Dit vigtigste karriereaktiv er dit 'netværk' - dit eget net af sociale og professionelle kontakter. Ifølge William Frank er opretholdelsen af dit eget omdømme og fremme af andres omdømme kernen i et vellykket netværk. Hvis du f.eks. har et godt omdømme, vil folk huske dig og ikke tøve med at nævne dig til en stilling. De forventer, at du vil få succes i det nye job, og at denne succes vil kaste glans over dem.
Find en mentor
Du har brug for støtte og feedback igennem hele din karriere. Det kan være svært at finde den rette person - nogen som er interesseret og har tid til det. Et sådant forhold fungerer bedst, når der sker en gensidig udveksling af tanker og ideer. Vælg mentor med omhu: vedkommende kan få afgørende betydning for, hvor tæt du kommer på at nå dine karrieremål.