Ansøgning

Gode råd til den uop­for­dre­de ansøgning



Når du vælger at søge uopfordret er der andre ting der gør sig gældende, end når du ansøger opslåede ledige stillinger. En af de vigtigste forskelle er, at du ikke har et konkret jobopslag at læne dig op af.

Når man ansøger en ledig stilling, som en virksomhed har lagt online hos f.eks. StepStone, er der en række kvalifikationer og egenskaber, som virksomheden efterspørger, og det betyder, at man som ansøger kan vælge at fokusere på netop de ting, som virksomheden finder vigtigt. Anderledes er det, når man vælger at skrive og sende en uopfordret ansøgning. For at få succes og vække interesse med en uopfordret ansøgning kræver det, at man har forberedt sig godt og researchet på virksomheden.

StepStone har samlet en række gode råd til din næste uopfordrede ansøgning, som du finder herunder.

Research og forberedelse

Når du har fundet en virksomhed, du gerne vil arbejde hos, skal du allerførst sætte dig godt ind i netop den virksomhed. En god idé er at google, finde artikler og omtale af virksomheden i medierne og selvfølgelig læse om virksomheden på deres egen hjemmeside. At forstå virksomheden er essentielt for at kunne forfatte en ansøgning, der rammer plet hos netop dem.

Hvor passer du ind?

Forsøg at sætte dig så godt ind i virksomheden, at du præcist kan forklare, hvor du passer bedst ind. Det kan være en helt konkret stillingsbetegnelse eller jobfunktion, som du ved findes i virksomheden - eller en afdeling, der sidder med netop de opgaver, som dine kompetencer kan være med til at løse.

Vigtige personlige egenskaber

Noget af det som kan hjælpe dig yderligere, når du skal forfatte din uopfordrede ansøgning, er at finde andre stillingsopslag for den pågældende virksomhed. Det kan være, at du kan finde eksempler på tidligere jobopslag eller måske aktuelle jobannoncer fra virksomheden indenfor andre områder. Her kan du ofte se, hvilke personlige kvalifikationer virksomheden efterspørger mere generelt, og det giver dig et hint om, hvad du selv skal lægge særlig vægt på i din ansøgning.

Vær kort og præcis

En uopfordret ansøgning bør ikke være længere end 1 side. Undgå for mange fyldord og glem alt om klichéer som ikke siger noget konkret om dig. At skrive, at man er "fleksibel, positiv og arbejdsom" har meget ringe effekt, fordi ingen mennesker ville skrive det modsatte i en ansøgning. Giv korte, præcise eksempler i stedet, hvorfra man tydeligt kan udlede dine styrker. Og husk at forklare tydeligt hvad din motivation er for at søge ind i netop denne virksomhed.

Send til rette person

Når du har forfattet din uopfordrede ansøgning, så er det selvfølgelig vigtigt, at den havner hos rette vedkommende. I større virksomheder er der tit mulighed for at fremsende ansøgningen online via deres rekrutteringssystem, men andre gange er du nødt til at vide, hvem du skal fremsende den til. Disse informationer kan du finde på virksomhedens hjemmeside, og er du i tvivl, så tøv ikke med at ringe og få kontaktoplysningerne.

Tilpas dit CV

På samme måde som dit cv altid bør være tilpasset et konkret jobopslag, når du søger, så er det også en rigtig god idé at optimere dit cv, når du sender det sammen med en uopfordret ansøgning. Lad det tydeligt afspejle de jobfunktioner du kan se dig selv passe ind i i den pågældende virksomhed og medtag gerne f.eks. frivillige opgaver og lignende, som kan være med til at skabe et positivt billede af dig som person.

Følg op - eller?

Når du har sendt din uopfordrede ansøgning afsted, så vil der typisk gå noget tid, inden du får svar. Hvorvidt man skal følge op telefonisk eller ej afhænger meget af den pågældende virksomhed. Som en lille lommeregel kan man sige, at store virksomheder ofte vil mene, at et opfølgningsopkald på telefonen er unødvendigt - med mindre du har konkrete spørgsmål. Din ansøgning kommer igennem virksomhedens interne processer, og vil oftest være i gode hænder. Har du valgt at ansøge en mindre virksomhed, hvor man kan forestille sig, at der ikke er fasttømrede forretningsgange for ansøgninger, så kan det sagtens give et positivt indtryk af dig, at du ringer efter en uges tid for at sikre, at din ansøgning er modtaget, og om de har taget stilling til, om de har lyst til at møde dig til en uddybende snak.

Bliv selv headhuntet

Hos StepStone kan du vælge at lægge dit CV online, så det er synligt for virksomheder. Det kan være en rigtig god idé, fordi mange virksomheder og headhuntere benytter vores CV-database til at finde relevante og kvalificerede kandidater, og når du har et CV hos os, kan de kontakte dig direkte med konkrete jobtilbud.