Jobsamtale

Gør et godt indtryk til jo­bin­ter­viewet

Det øjeblik, du har ventet på så længe, er nu kommet. Nu er du nået dertil, hvor du skal fokusere på, hvordan du præsenterer dig selv ved et jobinterview. Husk disse tips, når du vil være sikker på, at du gør et godt indtryk.



1. Brug lidt tid på din fremtoning

Når du skal til et jobinterview, skal du have tøj på, som du føler dig godt tilpas i. Men vær opmærksom på virksomhedens dresscode, når du vælger det tøj, du vil tage på. Det er almindeligt, at man bærer mindre formelt tøj i et reklamebureau i forhold til det tøj, man vil bære på et advokatkontor. Husk dog på, at det er bedre at være klædt for pænt på i forhold til det modsatte. Med andre ord, lad shorts og klip-klapper blive derhjemme!

2. Receptionisten lægger også mærke til dig

Selv inden starten af jobinterviewet har du allerede været i kontakt med andre medarbejdere i virksomheden, som fx receptionisten, sekretæren eller andre fremtidige kolleger. Det indtryk, som du giver dem, er også ret vigtigt. Intervieweren spørger ofte disse personer om deres første indtryk af dig, så vær lige høflig over for alle, som du møder.

3. Tænk på dit kropssprog

Rekrutteringskonsulenten lytter ikke kun til, hvad du fortæller ved interviewet; han lægger også mærke til dit kropssprog. Det kan fortælle ham, om du er nervøs, usikker, og om du er helt ærlig omkring bestemte områder. Så når du giver hånd til den person, der skal interviewe dig, så gør det på en selvsikker måde, smil, og se ham ind i øjnene. På den måde vil du fremstå som rolig, sympatisk og selvsikker. Sørg for at sidde stille på stolen, og flagr ikke rundt med armene hele tiden under interviewet. Prøv at være afslappet og rolig, dog uden at virke uinteresseret.

4. Hav en positiv indstilling

Det siger sig selv, at det er bedst at du taler positivt om dig selv. Men det er også godt at have samme positive indstilling over for dine tidligere arbejdsgivere. Du skal selvfølgelig være ærlig, hvad angår årsagen til at du rejste, men prøv stadig at være positiv. En person, der taler negativt om sine tidligere arbejdsgivere, giver ikke et professionelt indtryk, og en negativ attitude giver et generelt dårligere indtryk af dig over for intervieweren.

5. Vær ærlig og saglig

Ærlighed er afgørende i hele jobsøgningsprocessen, men det er under jobinterviewet - mere end på noget andet tidspunkt - at du spænder ben for dig selv, hvis du ikke er oprigtig. Det vil sige, at når du svarer på spørgsmål, skal du svare ærligt og sagligt. Sørg for at holde dig til emnet, og fortæl rekrutteringskonsulenten, hvad han ønsker at vide.

6. Rund af på en god måde

Det sker tit, at du ved afslutningen af et interview får lejlighed til selv at stille nogle spørgsmål. Benyt dig af lejligheden til at få flere oplysninger om jobbet, høre hvad der sker videre i jobsøgningsprocessen, høre om virksomheden og høre om dine kommende kolleger. Det er bedre at vente med spørgsmål om lønnen til et senere møde, medmindre arbejdsgiveren selv bringer emnet på bane. Og til sidst skal du huske, at jobinterviewet ikke er færdigt, før du er ude af bygningen, så sørg for at være høflig og forretningsmæssig, mens rekrutteringskonsulenten viser dig vej ud.

Læs også