Jobsamtale Jobsøgning som leder

Sådan gør du: Den gode ele­va­tor­ta­le

Kan du præsentere og sælge dig selv på under et minut? Det lyder umiddelbart nemt, men det er faktisk sværere end man tror at pitche sig selv eller sin gode idé på den tid, der svarer til en elevatortur fra toppen til bunden af en bygning. Det er en bedrift, der kræver forberedelse, erfaring og træning, hvis den skal kaste et af de ledige job af sig.



Måske har du hørt om elevator-pitchen, men ved du, hvad der skal til for at mestre den, så din kommende arbejdsplads får øjnene op for dig, og det nye karrierejob er i kassen?

Hvad enten det er et produkt eller dig selv, du skal sælge til en virksomhed, gælder det om at holde tungen lige i munden og være målrettet i sin kommunikation. Derudover er det essentielt, at pitchen efterlader et godt indtryk både af din person- og faglighed, så der ikke hersker nogen tvivl om, hvorfor det lige netop er dig, der skal have en af de ledige stillinger.

Vi giver dig her en håndfuld gode råd, der klæder dig på, når næste job skal søges, så du kan blæse selv de mest garvede direktører bagover med en eminent elevator-pitch:

1. Søg job og gør dig klart, hvad du vil

Vær sikker på, at din pitch slår benene væk under de ledere, du taler til ved at være hundrede procent klar over, hvilket område eller hvilke slags jobmuligheder, du søger. For hvis du ikke selv kan forklare, hvad du kan og vil, hvordan skulle andre så vide det?

2. Skriv det ned

Tøm din hjerne og skriv alt det ned, du gerne vil have din fremtidige chef skal vide om dine evner, din profession og din tidligere karriere – alt sammen noget, der er relevant for dit drømmejob og økonomi, for en god elevator-pitch er en god investering på flere planer. Derudover gælder det om at være din egen hårdeste kritiker: Redigér din pitch så det kun er hovedbudskabet, der kommer frem. På den måde fanger du lytterens opmærksomhed, og giver vedkommende lyst til at vide mere om dig – og måske give dig en lederstilling.

3. Husk de tre hv-spørgsmål

Den bedste elevator-pitch skal svare på tre spørgsmål: Hvem er du? Hvad kan du? Og hvad leder du efter? Det er ikke kun gavnligt, når du søger job, men bidrager også til din personlige udvikling, for selvom det kan lyde sært, så er det de færreste, der kan svare på den slags spørgsmål med sikkerhed i stemmen.

4. Vær klar over, hvem du taler til

Det er ikke nok udelukkende at tale om sig selv, for når du pitcher for virksomheder eller ledere, vil de typisk tænke: ’Hvad får jeg ud af det?’ Det er derfor essentielt, at du skræddersyr din pitch til netop den person, du taler til. Det viser ligeledes, at du er har interesseret dig nok, til at sætte dig ind i virksomheden og på den måde kan skære ud i pap, lige præcis hvor du kan bidrage.

5. Tal som du er

Drop industrijargonen og sæt et personligt præg på din pitch ved at tale forståeligt og "normalt" – så den du taler til ikke føler sig talt ned til.

6. Øvelse gør mester

Øv dig indtil du kan din pitch i søvne. Tal højt foran spejlet, men vær opmærksom på ikke at lyde som en reklame for dig selv – det gælder om at lyde ægte og ikke indøvet. Og få gerne feedback fra en god ven.

7. Gør det - og gør det godt

Når øjeblikket kommer, og du skal pitche, så gør det overbevisende og hold øjenkontakt. Så kan det være du bliver en af virksomhedens nye medarbejdere.

Læs også