Det velkendte CV er et billede af din historie, din fortid, men ligeledes et billede af dine kompetencer, der kan være nyttige for en potentiel arbejdsgiver. Det består som hovedregel af seks forskellige komponenter:
- Personlige oplysninger, såsom navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse
- En personlig profil, der tegner et billede af, hvem du er
- Tidligere stillinger, herunder ansvar og resultater
- Tilegnede færdigheder og evner
- Uddannelsesmæssige kvalifikationer og nuværende personlig udvikling
- Fritidsinteresser
For at blive i stand til at udarbejde dit CV på bedst mulig vis, kræver det imidlertid en forståelse for, at personlig branding ikke blot er dig som person. Det er ligeledes, hvordan du fremstår, dvs. hvordan du differentierer dig; om du formår at illustrere dine stærke og svagere sider; hvordan du præsenterer dig selv skriftligt; og at du er bevidst om, at din person eksponeres utallige steder - og det skal være et strømlinet billede.
I forsøget på at ruste dig til denne forståelse, ønsker StepStone at aflive fem sejlivede myter omkring dit CV - og dermed øge din bevidsthed om, at det ikke blot er, hvad der skrives, men også måden det skrives på.
Fem sejlivede myter omkring dit CV
1: Jeg kan uden problemer benytte en standardskabelon - de opdager det aldrig
Falsk: Der findes en række helt klassiske faldgruber, hvis du vælger at benytte en standardskabelon: Du kan være uheldig, at der er andre, der har benyttet samme skabelon, og du forpasser da en stor chance for at differentiere dig over for en potentiel arbejdsgiver. Derudover er det ikke sikkert, at alt i dit CV er lige relevante for samtlige arbejdsgivere. Det afhænger naturligvis af jobbets karakter. Dumme fejl som det at glemme at udskifte virksomhedsnavnet eller logoet i dokumentets margin er ligeledes en risiko, hvis du vælger standardskabelonen.
Men det er naturligvis tidskrævende at skulle starte helt fra bunden hver eneste gang, du finder et nyt jobopslag, der fanger din interesse. Og det er heller ikke nødvendigt. Det kræver blot, at du har styr på, hvad du kan, men også hvilke kompetencer, der er relevante for det job, du søger. Derfor kan du med fordel udarbejde et brutto-CV indeholdende samtlige af dine tidligere jobs, erfaringer og kompetencer. Det kan du i enhver jobsøgningssituation benytte som dit personlige kompetencekartotek, hvorfra du udvælger de mest relevante elementer til det job, du søger - og dermed skaber dit netto-CV.
2: Hvis jeg er positiv omkring min person, virker jeg selvglad - så jeg pakker mine styrker ind
Falsk: Dette er et klassisk dilemma, der spøger i mange jobsøgendes bevidsthed. Det er naturligvis ikke en god idé at oversælge sig selv, men der er heller ikke grund til at dække over egne evner. Et godt råd er, at du udarbejder en kompetenceprofil, hvor du i første omgang afklarer dine kompetencer og dernæst grupperer dem efter, hvor stor erfaring du har med dem. Dermed kan du klarlægge dine kompetencer og graden af dem, så du ikke over- eller undersælger dine styrker under jobsøgningen.
3: Det er ikke formatet, men indholdet der tæller - så jeg bruger ikke tid på layout
Falsk: Et element flertallet glemmer at rette opmærksomheden mod er "eye appeal" - at CV'et fremstår let, lækkert og overskueligt for det blotte øje. Man kan bruge timer på at udarbejde de korrekte oplysninger, formulere, ændre og redigere, men hvis der på én side er et informations-overload, og der på en anden næsten er helt tomt, bliver det uoverskueligt for læseren og fremstår sjusket. Brug derfor tid på at skabe det rette rum til teksten, dvs. del dit CV op og print det derefter ud, så du kan se det med læserens øjne.
4: Jeg kan sagtens nedprioritere min personlige profil - det er de faglige kompetencerne, der tæller
Falsk: Samtlige af CV'ets dele er naturligvis vigtige, men din personlige profil må anses som det højst rangerede af tre årsager:
- Den har en fast plads på første side af CV'et - direkte under de personlige oplysninger, navn, adresse, telefonnummer samt e-mailadresse.
- Den skaber straks et førstehåndsindtryk og sætter scenen for resten af dokumentet.
- Den kan sammenlignes med forsidehistorien på en avis, der har til formål at fange læserens opmærksomhed og sidenhen få læseren til at købe avisen for at læse mere om historien. Det nøjagtigt samme gælder for din personlige profil.
5: Den personlige branding ligger i CV'et - jeg koncentrerer mig kun om det
Falsk: Som udgangspunkt er dit CV - sammen med din motiverede ansøgning - din adgangsbillet til et hav af karrieremuligheder, men det er ikke alene dit CV, en potentiel arbejdsgiver kan interessere sig for inden en eventuel jobsamtale. Teknologiens udvikling fordrer i langt højere grad, at potentielle arbejdsgivere kan se dig efter i sømmene på de sociale medier, eksempelvis LinkedIn eller Facebook. Det er derfor nødvendigt at give dine profiler et servicetjek. På LinkedIn særligt i henhold til et opdateret CV, men også på Facebook, hvor billeder fra sidste års julefrokost kan være medvirkende til at skabe et dårligt førstehåndsindtryk og måske eliminere muligheden for, at du nogensinde kommer til at trykke en fremtidig arbejdsgiver i hånden. Overvej derfor på hvilke sociale medier, du eksponeres - og strømlin de forskellige kanaler, så billedet af hvem du er, bliver så entydigt som muligt.
Differentiering: Vigtigt, men ikke umuligt
De fem myter tegnet et klart billede af, at det er vigtigt, men ikke umuligt, at skille sig ud i papirbunken hos arbejdsgiveren. Naturligvis kan fremstilling og præsentationsmåde ikke stå alene - der skal være faglige kompetencer bag de farvestrålende præsentationer og det helstøbte billede af dig, men det er alligevel faktorer, der er med til at præsentere din personlighed og øge dine chancer for at blive inviteret til den berygtede jobsamtale.