Lederkarriere

9 ting du bør sige til din ar­bejds­gi­ver

Medarbejderudviklingssamtalen (MUS) er et tidspunkt, hvor du får konstruktiv feedback på din performance i løbet af året. Men det er samtidig en samtale, hvor det forventes, at du som medarbejder sætter scenen og afklarer forskellige aspekter af dit arbejdsliv.



Men hvad bør du fortælle? Eller endnu vigtigere: Hvad vil arbejdsgiver sætte pris, du fortæller? Det har ni ledere fra Young Entrepreneur Council (YEC) svaret på til Forbes Magazine.

9 ting du bør sige til din arbejdsgiver

1. Hvad der gør dig glad

Arbejdsglæde er alfa og omega, fordi det øger din motivation og dit engagement. Derfor er kilden til din arbejdsglæde en vigtig oplysning for din arbejdsgiver, så han eller hun kan skabe en arbejdsplads, som du har lyst til at være en del af. Derfor kan en snak om din arbejdsglæde blive noget nær en selvopfyldende profeti.

2. Hvad du ønsker at blive bedre til

Udviklingsmuligheder har været og er stadig et vigtigt element i ethvert menneskes arbejdsliv, og derfor er det også vigtigt, at du forklarer din chef, hvordan du ønsker at forbedre dine kvalifikationer, så du samtidig kan gavne forretningen. På den måde sætter du ressourceoptimering i centrum, fordi du uopfordret tager initiativ til at finpudse og optimere dine kompetencer – måske endda inden for helt nye forretningsområder.

3. Hvad du godt kunne tænke dig at arbejde (mere) med

Din chef er ikke tankelæser, og hvis du ikke giver ham eller hende indblik i, hvad du finder interessant, så kommer du til at arbejde med det, du altid har gjort. MUS er en oplagt mulighed for også at runde de projekter, du kunne tænke dig at søsætte eller blot være en del af. Men husk også, at bordet fanger, for arbejdsgiver vil også helt naturligt have en forventning om, at du udmærker dig i indsatserne, fordi du selv bringer dem i spil.

4. Hvordan du ser fremtiden

Udviklingssamtalen er den perfekte »one to one« med din chef, og det er også oplagt at klarlægge dine mål og drømme for fremtiden som en del af forretningen. I gennemgangen af dine ønsker og mål bidrager du samtidig med værdifuld information til arbejdsgiver om, hvordan virksomheden bevæger sig i en bestemt retning. Du er kilden til information om arbejdet på gulvet, og her gør arbejdsgiver klogt i at lytte.

5. Hvordan du ønsker at bidrage til forretningssuccesen

Hvad end du og din arbejdsgiver kommer til at have dialog om, er arbejdsgiver interesseret i at vide, hvordan du forestiller dig, at du kan bidrage til virksomhedens overordnede mål og succes. Derfor bør du reflektere over, hvordan du kan bidrage og dermed udvise et helt særligt niveau af dedikation over for din chef.

6. Hvad du har brug for, for at gøre dit arbejde bedre

En effektiv og fornuftig arbejdsgang er betinget af, at arbejdsgiver tilbyder en atmosfære og struktur, der gør optimale arbejdsprocedurer mulige. Derfor er det også vigtigt, at du klargør, hvad du har brug for, for at kunne gøre dit arbejde endnu bedre – mindske spildtid, optimere ressourceforbrug og opleve en effektiviseret arbejdsgang. Det er uvurderlig information, du tilbyder din arbejdsgiver ved at afdække, hvorvidt strukturer, teknologi og miljø matcher dine forventninger.

7. Hvilke nye teknologier og muligheder du forestiller dig kan udnyttes bedre

Produktiviteten stiger stødt, og holder du dig ikke ajour med nye teknologier og muligheder, mister virksomheden konkurrenceevne. Derfor bør du selv påpege og opfordre til brug af relevante præstationsfremmende muligheder, og sammen kan I diskutere fordele og ulemper ved at implementere de forskellige værktøjer og metoder.

8. Om der er noget, du ønsker, din chef stopper med

De fleste virksomheder udvikler og forbedrer sig gennem nye idéer, der kan tilføjes produkter eller driftspraksisser, der kan gøre virksomheden bedre. Det er derfor også vigtigt at sætte fokus på, hvad man gør hver især, der kunne undværes – ikke for at skære ind til benet, men for at undgå at spilde tiden med arbejdsopgaver, der ikke længere giver mening. Som medarbejder viser du en kritisk stillingtagen til dit og din chefs arbejde, og det kræver mod. Et mod som arbejdsgiver vil sætte pris på.

9. Hvad, der ikke fungerer – og hvordan tingene kan gøres bedre

Medarbejdere på gulvet er skyld i en stor del af virksomhedens succes, og derfor er det afgørende, at du fortæller din chef, om der er forhold, der ganske enkelt ikke fungerer. Det er meget sandsynligt, at din chef kender løsningen – eller kan finde den – og på den måde lette dit og dine kollegers arbejde. På den måde tager du ejerskab over eget arbejdet og arbejdsglæde samt en del af virksomhedens succes.