Lederkarriere

Sådan håndterer du en konflikt med din leder



Konflikter på arbejdspladsen er næsten uundgåelige. Det er dog ikke uvæsentligt, hvordan du vælger at tackle dem. Forkert håndteret kan konflikten med din leder i sidste ende koste dig jobbet. StepStone har mødt en professionel konfliktmægler for at få gode råd.

Vi har alle oplevet konflikter i vores liv på den ene eller anden måde, men måden du håndterer en konflikt på kan blive afgørende. Er konflikten fx med din chef, er der rigtig meget på spil. En uløst konflikt kan nemlig i sidste ende betyde en fyring, eller at du selv trækker stikket og rykker videre. Men det behøver ikke at gå så galt.

Nethe Plenge er konsulent og konfliktmægler og har i over 15 år undervist både ledere og medarbejdere i håndtering af konflikter på arbejdspladsen. Igennem sit virke er hun mange gange stødt på medarbejdere, der af den ene eller anden grund er raget uklar med chefen - oftest blot pga. en misforståelse.

"En misforståelse der for det meste kan løses ved at holde hovedet koldt, tænke lidt rationelt, tage en snak med sin chef og på en ordentlig måde få fortalt, præcist hvad det er, der går en på," fortæller hun og fortsætter:

"Ved at man over for chefen får sat ord på, hvad det er, der går en på, og hvad man egentlig har behov for, kan man tage brodden af de fleste konflikter, inden de for alvor begynder at gøre skade. For chefen er naturligvis også interesseret i glade og tilfredse medarbejdere, for en glad medarbejder er nu engang også en produktiv medarbejder."

Når konflikten er opstået

Forebyggelse kan være en god ting og er naturligvis at efterstræbe, men konflikter er bare svære at undgå, når man arbejder sammen - både medarbejderen og chefen er jo blot mennesker, og mennesker kan fejle.

Er du i en situation, hvor konflikten med chefen allerede er opstået, så er her fem gode og korte råd fra Nethe til, hvordan du tackler konflikten og kommer videre:

  1. Vend det med en kollega. Reagér aldrig i vrede, men giv dig tid til at køle ned oven på en konflikt. Vend det med en ven, kollega eller skriv ned, hvad der gør dig vred. Så kan du bedre bevare det kølige overblik, når du tager snakken med din chef.
  2. Giv eksempler. Vær konkret og forklar chefen præcist, hvad der går dig på. Bed også om, at chefen selv er konkret, hvis han eller hun kritiserer dig. Fx: "Du sagde, at jeg er for langsom. Jeg vil gerne vide, hvornår du mener, jeg er det?"
  3. Forklar situationen. Chefer er altid interesserede i, at du gør dit arbejde bedst muligt. Forklar, at det går ud over din motivation og arbejdskvalitet, når din chef opfører sig på en bestemt måde. Lad være at blive personlig.
  4. Forklar dine behov. Fortæl, hvad du vil have, i stedet for det du ikke vil have. Fx: "Jeg vil gerne have, at du tager mig til side, når du kritiserer mig," er langt bedre at sige end: "Jeg vil ikke have, at du råber ad mig foran de andre."
  5. Chefer er også kun mennesker. Din chef er kun et menneske, der også kan komme til at reagere forkert. Vær den store, og vis, at du kan indrømme fejl. Så er det også nemmere for chefen at gøre indrømmelser. Vend din chefs kritik med en kollega. Så ved du, om chefen har en pointe.
Fakta: Nethe Plenge er uddannet cand.pæd., konfliktmægler & udviklingskonsulent med fokus på samarbejde, trivsel og konfliktløsning i små og store organisationer landet over. Hun har også udgivet flere bøger om konflikthåndtering bl.a. bogen: 
"Mød konflikten - om konflikter på arbejdspladser",  der giver brugbare redskaber til konfliktløsning på arbejdspladsen.

Skrevet af Henning Frøjk Nørby Nielsen