Jobsøgning som lederLederkarriere

Som hånd i handske – afpas dine værdier til ar­bejds­gi­ve­rens



Ingen ønsker at have et job, de ikke bryder sig om. Mange virksomheder, der er på jagt efter den næste medarbejdergeneration, lægger mindre vægt på kvalifikationer og mere vægt på holdninger og værdier.

Det skyldes, at man kan lære de nødvendige færdigheder, hvorimod holdninger og værdier er vanskeligere at ændre på. Jobsøgende bør også tænke på holdninger og værdier, når de ser på de virksomheder, som de ønsker at arbejde for.

Virksomheder opbygget om 'stammer'

Ifølge Dr. Peter Hagström fra Institute of International Business på Stockholm School of Economics er virksomheder begyndt at opbygge 'organisationsstammer' - dvs. grupper af folk, som samles om fælles værdier - for at fremme udviklingen af en virksomhedskultur. Behovet for fælles værdier at samles om skyldes ændringer i den måde, som virksomhederne organiseres på. Som følge af den øgede fokus på mangfoldighed på arbejdspladsen bliver forskellige mennesker med forskellig baggrund ifølge Hagström smidt sammen på en gruppeorienteret arbejdsplads. Dermed er det vigtigt at finde nogle faktorer, der skaber en 'vi-følelse' i organisationen med det sigte at give medarbejderne en fælles forståelse af, hvad virksomheden står for.

Ét eksempel på stammeadfærd er det amerikanske marketingbureau Zipatoni, der baserer sin virksomhedskultur på practical jokes, som f.eks. benene fra en mannequindukke i toiletkabinerne. Bryder man sig ikke om denne form for humor, vil man ikke synes om at arbejde for virksomheden. Pointen er ifølge Hagström, at practical jokes kræver kreativitet, opfattelsesevne og indlevelse (gode practical jokers ved, hvor langt de kan gå) - og det er præcist de egenskaber, virksomheden ønsker hos sine konsulenter.

Find din niche

For at drage fordel af den øgede vægt på holdninger og værdier bør du analysere, hvad der er vigtigt for dig og derefter sammenligne dette med, hvad der værdsættes højt i den virksomhed, du er interesseret i. Vil du gerne være en del af deres stamme?

For at besvare dette spørgsmål foreslår Peter Drucker, en af verdens højst respekterede ledelsesguruer i sin bog 'Managing Oneself', at jobsøgende nøje bør overveje deres egne værdier, og i hvor høj grad de kan forenes med en mulig arbejdsgivers. Hvis man f.eks. sætter stabilitet på langt sigt højt, vil man ikke befinde sig godt i en virksomhed med kortsigtede mål. Tænker man på, hvad man ønsker, vil man ifølge Drucker kunne finde sin egen niche.

De amerikanske karriereeksperter Marcia Harris og Sharon Jones, som har skrevet 'The Parent's Crash Course in Career Planning', anbefaler, at man undersøger de virksomheder, der sender jobtilbud til en. De anbefaler, at man samler information om det job, der udbydes, og om organisationen som helhed. Man bør ikke alene få oplyst virksomhedens officielle linje, men også tale uformelt med folk, som arbejder i virksomheden samt søge efter rapporter og analyser, f.eks. på Internettet. Man behøver ikke at kunne forstå alle økonomiske oplysninger for at få en god fornemmelse af, hvordan virksomheden drives. Den virksomhedsprofil, man danner sig, giver et godt billede af virksomhedens historie, omdømme og status, vækststrategi, ledelse, mål og filosofi.

En løsning af rene fordele

Ingen ønsker at have et job, de ikke bryder sig om, og virksomheder ved, at utilfredse medarbejdere er uproduktive medarbejdere. Fordelen for begge parter er, at rekrutteringsprocessen kan blive mere effektiv, og arbejdspladsen bliver et mere tilfredsstillende miljø, hvis der lægges mere vægt på holdninger og værdier.