Der findes mange måder at hverve sig et job på: Gennem offentligt tilgængeligt CV på nettet, via jobagenter, sociale medier og meget andet.
Men flere forhold har forandret sig på jobsøgningsfronten de seneste år. Tidligere søgte virksomhederne medarbejdere i lokalområdet, og det afledte et naturligt behov for at annoncere ledige job i den lokale avis. I 2014 fandt 10% af de adspurgte danskere job gennem avisannoncer.
Det har imidlertid ændret sig.
Avisannoncens fald
Danske Mediers undersøgelse påpeger, at jobannoncer i aviser sidste år kunne tage æren for at have ført til job hos 5% af de adspurgte danskere. En tilbagegang på 5%.
I samme periode er antallet af personer, der har fundet job igennem jobsites steget fra 11 til 13%.
Jobsites vinder indpas hos virksomhederne
Det tydeliggør, at jobsites som kommunikationskanal og medium til jobannoncer vinder indpas hos flere virksomheder. For virksomhederne søger ikke alene lokalt, men ønsker at nå bredere ud i forsøget på at få fingrene i de rette kandidater – også selvom de befinder sig i en anden del af landet.
Hver fjerde villig til lang transporttid
Samme undersøgelse påviser også en øget villighed blandt danskerne til at rejse langt for det rette job. Hver fjerde accepterer en rejsetid på 46-60 minutter – og det er kun den ene vej, vel at mærke.
Vi har tidligere skrevet om, hvad der afgør, om du får jobbet. Sidste år viste en undersøgelse fra konsulenthuset Ballisager, at det afskrækkede 38% af de private virksomheder, hvis de jobsøgende havde mere end 1 times kørsel til arbejde.
Det er 14% af de adspurgte danskere imidlertid villige til at acceptere i dag, og det bør være en reminder for virksomhederne: Danskerne er villige til at rejse langt for drømmejobbet.
Sådan undersøger du jobmuligheder
På stepstone.dk kan du kategorisere din jobsøgning efter jobkategori (f.eks. ledelse, salg og markedsføring) og virksomhed, men også efter geografi, hvis du er blandt dem, der er villig til at gå den ekstra mil for det rette job.
Gå direkte til vores udvidede jobsøgning her.