AnsøgningJobsøgning som leder

6 tips til brug af online po­r­te­føl­je i job­søg­ning

Langt de fleste jobsøgende skriver ansøgninger. Men hvordan kan du vise en kommende arbejdsgiver, at du kan tilbyde noget langt mere dybdegående og personligt? At lave en online portefølje er en kompetence i sig selv, og du vil skille dig ud, hvis du har én.



StepStone har snakket med Nina Skovsted, der skal til at skrive sit speciale inden for servicedesign og brugervenlighed på IT-Universitetet. Derudover blogger hun for UNGKOM og tidligere på "Hvad skulle det være", så hun ved, hvad der skal til, hvis en online portefølje skal give mening og imponere arbejdsgiver.

Online portefølje viser dit drive

”Når du har lukket et stort salg eller færdiggjort en kampagne, du er stolt af, så kan du opdatere din portefølje, som viser processen, det færdige produkt og eventuelle take aways. Samtidig kan du linke til den på sociale medier. På den måde kan virksomheder komme til dig,” forklarer Nina Skovsted og fortsætter:

”En online portefølje viser altså meget mere, end du kan læse ud af en ansøgning. Den viser nemlig dit drive – også fordi du har lavet den frivilligt. Her er dine cases og projekter mere dybdegående, så kan du altid skrive i en ansøgning: Du kan læse mere på i min online portefølje.”

Dit online visitkort

”En online portefølje fungerer som et online visitkort – der er lidt mere indbydende end så meget andet, vel at mærke. I stedet for at skulle forklare på én linje i en ansøgning, at du havde ansvaret for et projekt, som fik fantastiske resultater, så kan du supplere med videoer, grafer og billeder,” påpeger Nina Skovsted og uddyber:

”Helt lavpraktisk kan du med en online portefølje bedre vise en kommende arbejdsgiver, hvem du er, hvad du laver, og hvad du kan tilbyde. Det er meget lettere for en mulig arbejdsgiver eller din ven at sende et link til din portefølje videre til sin chef med et ”se lige de her resultater”, end at du aldrig fik sendt dem din ansøgning.

Det skal du passe på med

”Mange bruger LinkedIns artikel-feature ”Publish a post”. Men denne feature spammer dit netværk. Featuren er heller ikke dit eget personlige visitkort. Vil du skille dig ud? Så hav en online portefølje. En anden faldgrube er for meget tekst. Hold din tekst kort og fokuser f.eks. på problem, metode og data, løsning og evt. en take away message/learning outcome,” mener Nina Skovsted.

”En tredje faldgrube er, at det bliver alt for kedeligt. Tørre tal og lange udredninger gider ingen læse. Skriv, så læseren kan relatere til det, og forklæd de mange tal i infografikker, billeder og grafer. Og har du ikke HTML skills, så lad være med at forsøge at lege designer selv. Benyt de mange blogsites, der findes (Wordpress, Tumblr, Squarespace osv). Det er nemt. Og så er du i gang.”

6 tips til din online portefølje

1. Hvad er formålet?

En online portefølje er egentlig et udvidet visitkort og indeholder kort og præcist: Hvem du er, hvad du kan tilbyde, og hvad du har lavet.

Tænk over hvilke firmaer eller brancher, du gerne vil nå ud til. Hvem forestiller du dig, der skal læse din portefølje? Selvom du henvender dig til virksomheder, så er de stadig mennesker. Derfor skal din præsentation af dig og dine projekter balancerer mellem to yderpunkter: Ikke for skørt og fjollet og ikke så simpelt, at det bliver gabende kedeligt.

2. Men jeg er jo ikke designer

Lange arbejdsbeskrivelser egner sig ikke til en online portefølje, og en arbejdsgiver vil nok også få tunge øjenlåg og scrolle videre. Husk, at det er kvalitet frem for kvantitet.

Så hvad gør jeg, tænker du? Der er to måder:

  1. Hvis et projekt er visuelt egnet, sørger du for at tage procesbilleder af forløbet. Frygt ej, hvis du ikke er en haj til Photoshop. Programmerne Canva, LucidPress og Pixlr er rigtig gode til let billedredigering.
  2. Er dit projekt ikke visuelt egnet, fungerer en blog godt. På bloggen opridser du kort og i et præcist sprog de store linjer og resultaterne af projektet.

3. HTML – hva’ for noget?

Du behøver ikke at have HTML og CSS skills, som i sin enkelthed egentlig bare er to sprog til at lave websites med, for du kan Google dig til det meste. Men jeg vil ikke lyve. Det er en fordel selv at kunne rette et website eller blogpost til, når en template viser sine begrænsninger.

Har du lyst til at prøve kræfter med HTML og CSS, så er Codecademy et rigtig godt sted at starte.

4. Om dig

En om-side er noget af det allervigtigste på din online portefølje. Den skal, med et glimt i øjet, give et spot on og nærværende billede af, hvem du er, og hvad du kan. Tør du vise hvem du er – både som person og som professionel? Eller gemmer du dig bag floskler, passive vendinger og tørre tal?

Tekstforfatteren Line Falcke giver her 15 gode råd til en god om-side.

5. Billeder, billeder, billeder

Så langt så godt. Din online portefølje må endelig ikke blive for langhåret. Tænk enkelt. Brug så vidt muligt billeder til at understøtte tekst, så teksten er mere spiselig. Tag løbende billeder af idéudvikling, projektmøder og resultater, hvis det er muligt.

6. Det tager lang tid, så kom i gang nu

En portefølje er hårdt arbejde. Når din kommende arbejdsgiver klikker sig ind på din side, skal han helst blive begejstret. Så læg nogle kræfter i. Og så må du ikke glemme at spørge din omgangskreds om feedback løbende. Feedback er guld værd, for det bliver sjældent perfekt første gang.

Den oprindelige artikel er skrevet af Nina Skovsted for UNGKOM, og artiklen kan ses her.