Jobsamtale

Derfor skal du spørge til hjem­me­ar­bej­de, når du skifter job

Sidder du netop nu og søger job? Så husk at spørge ind til, hvordan virksomheden praktiserer hjemmearbejde. Gode rutiner er nøglen til ny jobsucces.



I snart to år har pandemien hærget. Det har ændret vores arbejdsrutiner og gjort hjemmearbejde til allemandseje – hvor det kan lade sig gøre.

Før Covid-19 skulle man lige banke på hos chefen og meddele, at man ikke stemplede ind i morgen. Nu – og særligt når smittetallene er opadgående – skal man nærmest banke på hos chefen for at orientere om, at man planlægger at dukke fysisk op på kontoret – og måske vildere endnu, at man også har planer om at møde op i en fysisk udgave af sig selv til mødet.

I løbet af de seneste små to år har vi levet i force majeure-tilstande, hvor mange har været sendt hjem for at arbejde. Det var lidt i det ekstreme, men vi kan ikke udelukke, vi på et tidspunkt bliver nødt til det igen, siger Kasper Rubæk, ansvarlig for karriererådgivning i fagforeningen Business Danmark.

Han refererer samtidig til en undersøgelse, som Userneeds har gennemført for Business Danmark. Her fremgår det, at næsten halvdelen – 47 pct. – forventer, at vi bliver sendt hjem for at arbejde hen over vinteren på grund af stigende smittetal.

Corona eller ej. Der er ingen tvivl om, at hjemmearbejde er kommet for at blive, og derfor er det et vigtigt emne at vende ved en jobsamtale, fastslår Kasper Rubæk, og han kommer med nogle bud på, hvad du kan spørge ind til.

Spørg for eksempel om

  • Er der indtænkt hjemmearbejde i jobfunktionen?
  • Hvor meget hjemmearbejde forventes der?
  • Hvilke værktøjer stiller virksomheden til rådighed i forbindelse med hjemmearbejde – bærbar pc, betalt internet, fri mobiltelefon?
  • Hvad er processen omkring onlinemøder – i hvilket tidsrum anbefales de placeret, og hvornår forventes det, at man er fysisk til stede.
  • Med hjemmearbejde bliver grænserne mellem privat- og arbejdsliv ofte flydende – i hvilket tidsrum forventes det, at man er tilgængelig?

Råd til hjemmearbejde

At hjemmearbejde fylder mere og mere betyder også, at der er behov for nye øjne på de nuværende arbejdsrammer, mener Kasper Rubæk.

Det er naturligvis også nyt for virksomhederne, at flere og flere skal arbejde hjemmefra. Som reglerne er lige nu, er det et krav, at du sammen med virksomheden skal have gennemført en Arbejdsplads Vurdering (APV) af hjemmekontorets indretning, hvis du arbejder hjemme mere end en dag om ugen. Det sker bare alt for sjældent. De færreste ønsker heller ikke et større hæve-sænke-bord midt i soveværelset, så jeg tror, at vi vil se tilpassede regler inden for området de kommende år.

Han understreger samtidig, at du også selv kan gøre en indsats for at optimere dine nye arbejdsforhold.

Det er naturligvis i alles interesse, vi ikke oplever flere og flere skader på grund af hjemmearbejde. Det kan du selv forebygge med nogle ganske enkle tiltag, fortæller Kasper Rubæk og kommer med seks konkrete råd:

  • Spørg ind til værktøjer

    Spørg din arbejdsgiver om muligheden for at tage nogle af dine daglige værktøjer med hjem. En arbejdscomputer, større skærm, en god lampe, en kontorstol, tastatur mv.

  • God ergonomi

    Ergonomien er naturligvis væsentlig. Det vigtigste er, at du ikke er låst i samme arbejdsstilling for lang tid ad gangen – så sid forskellige steder, gå og stå.

  • Lav nogle rutiner

    Det kan lyde kedeligt, men byg gerne din dag op omkring faste rutiner. Kl. xx starter du, kl. xx spiser du frokost. Med faste rammer får du udrettet mere.

  • Gå en tur i løbet af dagen

    Dette kan også lægges ind i de faste rutiner – kan eksempelvis kombineres med et planlagt telefonmøde. Et gående møde er godt, når du skal være kreativ og nærværende.

  • Kommuniker

    Sørg for at gå i dialog med dine kollegaer – både socialt og fagligt. Afstem også forventninger med din chef om dine opgaver.

  • Hold pauser

    Arbejd i sprint og sørg for at holde pauser – gerne mange korte, hvor du eksempelvis lige kobler af.

Læs også