SMS-fyring gav nye jobåb­nin­ger på socialt medie



Oftere og oftere fortæller danskere åbent om, at de er jobsøgende på sociale medier. Det gjorde 31-årige Julie, og det har kastet flere jobåbninger af sig end nogensinde

En fyring er ofte synonym med tabu, og for mange betyder det, at man lige skal ned og vende, før det hele bliver godt igen. Men Julie Høegh Falkenberg brugte en den noget triste besked på en konstruktiv måde, så hun lynhurtigt kom videre og der opstod nye jobmuligheder.

Julie Høegh Falkenberg er 31 år, har en cand.ling.merc i virksomhedskommunikation og bor i Randers sammen med sin mand og deres lille dreng. Hun har i mange år arbejdet med sociale medier og influencer-marketing, og det var også et sådant job, hun varetog, da hun en aften på en noget atypisk måde modtog en opsigelse fra sin daværende arbejdsgiver.

Jeg havde lige lagt vores lille søn i seng og greb så ud efter min telefon. Her var der tikket en sms ind om, at jeg var blevet fyret. Jeg tabte lige mælet for en stund, for det havde jeg ikke set komme – og jeg sagde så til min mand ”jeg er sgu lige blevet opsagt på en sms”. Jeg var naturligvis rystet over at være blevet fyret, men måske lige så meget over måden, det skete på, fortæller Julie Høegh Falkenberg.

Halvdelen af os danskere har oplevet at få en fyreseddel, viser undersøgelse fra Business Danmark, og det at sende en opsigelse via sms er i sig selv ikke ulovligt, men det er en højst usædvanlig metode, fortæller Kasper Rubæk, som er ansvarlig for karriererådgivning i fagforeningen.

Det er i min optik utrolig dårlig stil at foretage en sådan handling på en sms. Uanset hvad har man behov for lige at blive samlet op, når man modtager sådan en besked. Og når virksomheder i dag investerer mange ressourcer i employer branding på sociale medier for at fremstå som en attraktiv arbejdsplads for eksisterende og nye medarbejdere, er det usmart at aflevere en opsigelse på en sms – det trækker ikke ligefrem op i det samlede brandingregnskab, fastslår Kasper Rubæk.

En fyring er intet at skamme sig over

Men den kejtede måde at overbringe nyheden på fra Julies nu tidligere arbejdsgiver kickstartede samtidig en handling, som gjorde at mange nye døre åbnede sig.

Lige i nuet var jeg så rystet, at jeg resolut slog et beskeden op på min Linkedin-profil om, jeg var blevet opsagt. Men jeg er ikke sikker på, jeg havde gjort det samme, hvis ikke at jeg havde fået beskeden på den lidt specielle måde, fortæller Julie Høegh Falkenberg.

Og hun understreger at hun naturligvis gjorde sig nogle overvejelser, før hun trykkede del.

Jeg tænkt på, hvordan en kommende arbejdsgiver ville reagere på et sådan opslag. Men jeg blev hurtigt enig med mig selv om, at det var det rigtige for mig at gøre.

Jeg ønskede på ingen måde at kaste mudder mod min tidligere arbejdsgiver – det var deres valg at gøre det på den måde – og det vil jeg ikke blande mig i. Jeg ønskede allermest at gøre opmærksom på, at jeg er klar til nye udfordringer – og så også at sende en besked om, at bliver man ramt at en fyring, behøver man ikke dukke nakken og stikke hovedet i busken. Man kan også lige så godt fortælle omverdenen, som tingene er – de finder alligevel ud af det, siger hun.

Kasper Rubæk er enig og tilføjer samtidig, at en fyring ofte er tabu.

Knapt halvdelen af os danskere bliver skilt, men lige så mange fortæller, at de er blevet fyret en eller flere gange, viser vores undersøgelser. Så selv om man måske føler sig uduelig og helt alene i momentet, er man absolut ikke den eneste, der har prøvet det, fortæller Kasper Rubæk. Og han sender samtidig en stor ros videre til Julie.

Jeg synes, det er en megasej måde at håndtere en opsigelse på. Julie havde kun været ansat i to måneder, så i omverdenens øjne er det nemmeste at skyde på hende, når samarbejdet ophører så hurtigt. At poste et opslag om, at man er blevet opsagt, viser, man er modig og tør stille sig op på ølkassen og en sådan en personlighed er jeg sikker på at mange virksomheder gerne vil ansætte, fastslår han.

Når en dør lukker, åbner mange nye

Den for mange noget anderledes håndtering af opsigelsen fra Julie Høegh Falkenberg er da også blevet utrolig positivt modtaget. Og hendes LinkedIn-profil er blevet overskyllet med positive reaktioner.

Jeg har fået næste tre tusinde reaktioner på mit opslag og flere hundrede kommentarer, der alle er positive. Og så måske vigtigst af alt har flere nye arbejdsgivere henvendt sig, og tilbudt mig kaffemøder og konkrete jobinterviews, fortæller Julie Høegh Falkenberg.

Hun understreger samtidig, at nu ved hun, hvordan hun vil håndtere en mulig afskedigelse, hvis situationen igen skulle opstå.

Skulle jeg igen blive opsagt, er der ingen tvivl om, at jeg gerne vil dele det i mit netværk. Der er ikke noget at skamme sig over, og kigger jeg på de reaktioner, jeg har fået på baggrund af mit opslag, kan jeg da også kun opfordre andre til samme handling. Det gælder om at se mulighederne – også selv om det i nuet måske ser allermest sort ud, fortæller hun.

Læs også