Øvrige

Bliv "helt solgt" i job­søg­nin­gen – se bo­lig­pro­gram­mer

Det kan være svært at finde inspiration til jobsøgningen, men måske finder du den, hvor du mindst venter det. Når du svinger benene op på sofaen, tænder for fjernsynet og zapper rundt, så hold især øje med boligprogrammerne, for de kan måske lære dig en ting eller to.



Programmet "I hus til halsen" på DR1 er forskellig fra andre boligprogrammer, fordi en mægler i hvert program kommer med forslag til, hvordan sælger på ny kan markedsføre boligen. Mægleren tegner et billede af idealkøberen og lægger en kommunikationsstrategi, der skal gøre potentielle købere nysgerrige.

Processen kan give dig inspiration til, hvad du bør overveje under din jobsøgning:

1. Skriv dig ind i dit drømmejob

Ligesom en tekstforfatter skriver programmets bolig ind i idealkøberens situation, kan du ligeledes skrive dig ind i dit fremtidige job i din ansøgning. Hvilken ideel situation ser du dig selv i i dit fremtidige job?

2. Skab et arbejdsmotto

I programmet udarbejdes en musikvideo med en fængende lyrik, der beskriver boligens miljø og byen, den ligger i. Er du ikke den helt store sangfugl, kan også et arbejdsmotto, der kort og præcist beskriver din arbejdsfilosofi, gøre jobbet.

3. Lav din egen hjemmeside – eller profil

Mægleren offentliggør al information om boligen på en hjemmeside, så den er tilgængelig for nysgerrige, potentielle købere. Hvis du tænker, at dit eget domæne er lige i overkanten, så kan du i stedet overveje, hvilke kanaler du ellers eksponeres igennem, eksempelvis din LinkedIn-profil. Er den optimeret, så den klart og tydeligt viser, hvem du er, og hvad du kan?

4. Find den rette stemning

På samme måde som mægleren tager billeder af boligen, der appellerer til idealkøberens situation, skal du ligeledes sælge dig selv visuelt med et billede, der passer til det job, du søger. Drop dit "selfie" fra sidste sommerferie eller fra årets sommerfest. Du er, hvad du udstråler - også i din jobansøgning.

5. Lys op i bunken

I programmet analyserer mægleren ligeledes boligen med henblik på at finde dens unikke varemærke. Måske har boligen en skøn udsigt fra stuen ud over haven, som det umiddelbart ikke er muligt at se, medmindre du befinder dig inde i boligen. Du kan ligeledes overveje, hvad dit særkende er. Tag eksempelvis udgangspunkt i dit arbejdsmotto. Sørg for, at du tidligt i din ansøgning får vakt den positive opmærksomhed, der gør, at du bliver husket i ansøgningsjunglen.

6. Snak med mennesker omkring dig

Mægleren sørger for at dele budskabet om boligen i alle tænkelige kanaler - både personlige, men også virtuelle. Eksempelvis deler mægleren løbesedler ud og inviterer til åbent hus via et Facebook-arrangement. Du bør ligeledes fortælle din omverden, dine venner og bekendte samt familie, at du er jobsøgende. De kan være døråbnere eller en hjælpende hånd. Netværket er stærkere, end du tror.

7. Bed om hjælp

I programmet får mægleren den idé at bede naboerne til boligen om at dele et opslag om "til-salg-i-nabolaget" på Facebook, for på den måde at skabe troværdighed omkring den information, der allerede ligger omkring boligen og dens miljø. Anbefalinger er stærke, og de kan også hjælpe dig i jobsøgningen. Under din optimering af din LinkedIn-profil, kan du eksempelvis bede andre om anbefalinger af dine kompetencer. Den proaktive adfærd kan vise sig at give pote.

8. Hvad er din historie?

Mægleren i programmet går også proaktivt til værks på en anden måde, hvor han går til de lokale medier med historien om en bolig, der har en helt særlig historie - dét skaber god PR for boligen. Så spørgsmålet "hvad er din historie" skal du være klar til at fortælle kort og præcist, hvad end det er til netværksmøder eller på dit lokale apotek. Forbered din elevatortale på 5-10 sekunder, der fortæller din unikke historie.

9. Skab blikfang

Ved at udarbejde og opsætte en stor plakat med et kort budskab på den lokale station, skaber mægleren blikfang for boligen. Hvis du igen tænker, at en plakat med dit billede på er for grænseoverskridende, så tænk i stedet alternativt, når du layouter dit ansøgningsmateriale. Vælg et layout, en farve, en skrifttype og andre visuelle elementer, der får din ansøgning til at lyse op i stakken af ansøgninger på arbejdsgiverens skrivebord.

19. Tag ud

Et sidste proaktivt tiltag er, at mægleren tager ud på arbejdspladser i nærområdet for at tage en snak med medarbejderne i kantinen om boligen og præsenterer dens unikke historie. På samme måde kan du, som tidligere nævnt, tage til netværks- eller kaffemøder. Finder du det grænseoverskridende at tage direkte til virksomheden, kan du eventuelt forsøge at finde ud af, hvor virksomhedens beslutningstagere kommer og dukke op dér.

Først publiceret af Githa Rasmussen, Karriererådgiver, Jobcoach & Kommunikatør på githarasmussen.dk. Se den originale artikel her.

Læs også